Curriculum vitae

Dargnies Marie-Pierre

Maître de conférences
DRM

marie-pierre.dargniesping@dauphinepong.fr

Biographie

Marie-Pierre Dargnies est maître de conférences à l'Université Paris-Dauphine (DRM Finance) depuis septembre 2012. Dans ses recherches, elle utilise les expériences en laboratoire pour traiter de questions d’économie et finance comportementale. Avant son arrivée à Dauphine, elle a obtenu une thèse de doctorat intitulée "Genre et goût pour la compétition : une approche comportementale", en novembre 2009, à l’Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne et à la Paris School of Economics, sous la direction de Guillaume Hollard. Elle a ensuite passé deux ans en post-doctorat au WZB (Berlin Social Science Center) à Berlin, entre septembre 2010 et août 2012, dans l’équipe de Dorothea Kuebler.

Publications

Articles

Berlin N., Dargnies M-P. (2013), Linking beliefs to willingness to compete, Revue économique, 64, 3, p. 433-443

Les travaux récents montrent que les hommes ont un goût pour la compétition plus prononcé que les femmes. Cet article présente un protocole expérimental mettant en évidence les différents déterminants du choix d'entrer en compétition : les croyances et le niveau de la compétition. Nous trouvons que les sujets peu performants s'adaptent au niveau de la compétition, ce qui n'est pas le cas des sujets performants. Notre expérience permet aussi de montrer que l'information n'est pas traitée de la même façon par les hommes et par les femmes : les femmes donnent plus de poids à l'information reçue, tandis que les hommes tiennent plus compte du niveau de la compétition auquel ils vont faire face. De manière générale, les hommes et les femmes dévient des croyances bayésiennes, et l'information sur leur performance les rend trop pessimistes si cette information est négative (trop optimiste dans le cas contraire).

Men are known to have a higher taste for competition than women. This paper presents an experiment that analyses the different determinants of the choice to enter a competition: beliefs and the competition level. As far as entry in the competition is concerned, low-performing subjects adapt their decision entry to the level of the competition, whereas high-performers do no. However, the behaviors leading to these results are quite different for men and women: women mainly react to the information on their own performance while men seem to respond more to their beliefs concerning the level of the competition they will be evolving in. Finally, both men and women deviate from their bayesian beliefs and become too pessimistic (optimistic) after a negative (positive) feedback.

Dargnies M-P. (2012), Men Too Sometimes Shy Away from Competition : The Case of Team Competition, Management Science, 58, 11, p. 1982-2000

Recent results in experimental and personnel economics indicate that women do not like competitive environments as much as men. This article presents an experimental design which gives participants the opportunity to enter a tournament as part of a team rather than alone. While a large and significant gender gap in entry in the individual tournament is found in line with the literature, no gender gap is found in entry in the team tournament. Women do not enter the tournament significantly more often when it is team-based, but men enter significantly less when they are part of a team rather than alone. The main reason for men's disaffection for the team competition appears to be linked to the uncertainty of their teammate's ability. More precisely, high-performing men fear to be the victims of the free-riding behavior of their teammate.

Dargnies M-P. (2011), Team Competition: Are Men Less Cooperative Than Women?, Revue Economique, 62, 1, p. 113-125

La coopération au sein d'une équipe est une question cruciale en économie du travail et ce d'autant plus que plusieurs équipes sont en compétition les unes contre les autres. Dans ce cas, les comportements de passager clandestin qui peuvent survenir mettent en danger les chances de l'emporter de l'équipe entière. Une littérature récente montre que les hommes et les femmes n'apprécient pas de la même manière d'évoluer dans des environnements compétitifs. Cet article étudie les comportements des hommes et des femmes lorsqu'on leur offre la possibilité d'entrer dans une compétition en équipe, selon le mode de composition des équipes. Alors que, selon les résultats existants, les hommes choisissent d'entrer dans le tournoi individuel beaucoup plus souvent que les femmes, il n'y a plus de différence dans la décision d'entrer dans le tournoi en équipe. Ce changement n'est pas dû au fait que les femmes entrent plus en équipe que seules mais à la désaffection des hommes pour le tournoi en équipe. Cela est particulièrement vrai pour les hommes très performants qui entrent massivement dans le tournoi individuel mais pas dans le tournoi en équipe. Les résultats suggèrent que le retrait des hommes de la compétition lorsque celle-ci oppose des équipes pourrait être du à leur crainte de subir les comportements de passagers clandestins de leur coéquipier.

What makes the members of a team cooperate is a question essential to labor economists and is all the more important when teams are competing against each others. In this case, having some team members free-ride weakens the team's chances of winning. A recent literature shows that men and women differ in their taste for evolving in competitive environments. The present paper studies men and women's behavior when offered the option to enter a team-based competition depending on the modalities of team composition. While women do not choose to enter the tournament significantly more often when it is team-based, men and, more specifically, high-performing men, enter significantly less as part of a team than alone. The results suggest that men's withdrawal from team-based competition could come from their fear of being subjected to free-riding on the part of their teammate.

Hollard G., Dargnies M-P. (2009), Incentives to learn calibration: a gender-dependent impact, Economics Bulletin, 29, 3, p. 1820-1828

Miscalibration can be defined as the fact that people think that their knowledge is more precise than it actually is. In a typical miscalibration experiment, subjects are asked to provide subjective confidence intervals. A very robust finding is that subjects provide too narrow intervals at the 90% level. As a result a lot less than 90% of correct answers fall inside the 90% intervals provided. As miscalibration is linked with bad results on an experimental financial market (Biais et al., 2005) and entrepreneurial success is positively correlated with good calibration (Regner et al., 2006), it appears interesting to look for a way to cure or at least reduce miscalibration. Previous attempts to remove the miscalibration bias relied on extremely long and tedious procedures. Here, we design an experimental setting that provides several different incentives, in particular strong monetary incentives i.e. that make miscalibration costly. Our main result is that a thirty-minute training session has an effect on men's calibration but no effect on women's.

Documents de travail

Dargnies M-P., Berlin N. (2012), Linking beliefs to willingness to compete, Documents de Travail du Centre d'Economie de la Sorbonne, Paris, Sorbonne, 29

Les travaux récents montrent que les hommes ont un goût pour la compétition plus prononcé que les femmes. Cet article présente un protocole expérimental mettant en évidence les différents déterminants du choix d'entrer en compétition : les croyances et le niveau de la compétition. Nous trouvons que les sujets peu performants s'adaptent au niveau de la compétition, ce qui n'est pas le cas des sujets performants. Notre expérience permet aussi de montrer que l'information n'est pas traitée de la même façon par les hommes et par les femmes : les femmes donnent plus de poids à l'information reçue, tandis que les hommes tiennent plus compte du niveau de la compétition auquel ils vont faire face. De manière générale, les hommes et les femmes dévient des croyances bayésiennes et l'information sur leur performance les rend trop pessimistes si cette information est négative (trop optimiste dans le cas contraire).

Men are known to have a higher taste for competition than women. This paper presents an experiment that analyses the different determinants of the choice to enter a competition : beliefs and the competition level. As far as entry in the competition is concerned, low-performing subjects adapt their decision entry to the level of the competition, whereas high-performers do no. However, the behaviors leading to these results are quite different for men and women : women mainly react to the information on their own performance while men seem to respond more to their beliefs concerning the level of the competition they will be evolving in. Finally, both men and women deviate from their bayesian beliefs and become too pessimistic (optimistic) after a negative (positive) feedback.

Dargnies M-P. (2011), Social identity and competitiveness,, Berlin, Social Science Research Center, 36 pages

Recent experimental results indicate that women do not like competitive environments as much as men do. Another literature is interested in the effect of social identity on economic behaviors. This paper investigates in the lab the impact of social identity on men and women's willingness to compete both individually and as part of a team. To this aim, participants from the Identity sessions had to go through group identity building activities in the lab while participants from the Benchmark sessions did not. The main result is that men are only willing to enter a team competition with a teammate of unknown ability if they share a common group identity with him or her. This change of behavior seems to be caused by high-performing men who are less reluctant to be matched with a possibly less able participant when he or she belongs to his group. On the other hand, group identity does not seem to induce women to take actions more in the interest of the group they belong to.

Dargnies M-P. (2009), Does team competition eliminate the gender gap in entry in competitive environments ?, Documents de travail du Centre d'Economie de la Sorbonne, 34 p.

Ce papier étudie l'impact de la possibilité d'entrer en équipe dans un tournoi sur la différence hommes-femmes dans la décision d'entrer. Alors qu'en adéquation avec la littérature, une grande différence hommes-femmes dans la décision d'entrer dans le tournoi individuel est trouvée, il n'y a plus de différence dans la décision d'entrer dans le tournoi en équipe. Ce changement n'est pas dû au fait que les femmes entrent plus en équipe que seules mais au fait que les hommes entrent nettement moins dans le tournoi en équipe que dans le tournoi individuel. L'impact différent pour les hommes et les femmes du passage d'un tournoi individuel à un tournoi en équipe sur leur surconfiance, leur aversion au risque, à l'ambiguité et au feedback expliquent en partie pourquoi les hommes et les femmes choisissent dans des proportions similaires le tournoi en équipe alors que ce n'était pas le cas pour le tournoi individuel. Un autre facteur explicatif réside dans une réaction différente des hommes et des femmes à l'incertitude sur le niveau de leur coéquipier. L'explication résiduelle est que le fait de faire partie d'une équipe augmente le goût des femmes pour la compétition et diminue celui des hommes.

This paper studies the impact of the possibility to enter a tournament as a team on the gender gap in tournament entry. While a large and significant gender gap in entry in the individual tournament is found in line with the literature, no gender gap is found in entry in the team tournament. While women do not choose to enter the tournament significantly more often when it is team-based, men enter significantly less as part of a team than alone. Changes in overconfidence as well as in risk, ambiguity and feedback aversion, the difference in men and women's taste for the uncertainty on their teammate's ability all account for a part of the disappearance of the gender gap in tournament entry. A remaining explanation is that being part of a team changes men and women's taste for performing in a competitive environment.

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