Curriculum vitae

Parguel Béatrice

Chargé de recherche CNRS
DRM

beatrice.parguelping@dauphinepong.fr
Site web personnel

Biographie

Chercheure CNRS au sein de l’Université Paris-Dauphine, Béatrice Parguel anime le Center for Marketing and Public Policy Research. En psychologie de la consommation, ses recherches s’appuient sur la méthodologie expérimentale et visent des implications pour les pouvoirs publics en matière d’information et d’éducation des consommateurs (greenwashing, étiquetage environnemental, éducation des enfants à l’écologie, réduction des suremballages). Elles ont notamment été publiées dans International Journal of Research in Marketing, Journal of Business Ethics et International Journal of Advertising.

Publications

Articles

Monnot E., Reniou F., Parguel B., Elgaaied-Gambier L. (2017), “Thinking Outside the Packaging Box”: Should Brands Consider Store Shelf Context When Eliminating Overpackaging?, Journal of Business Ethics, vol. 1

Pueschel J., Chamaret C., Parguel B. (2017), Coping with copies: The influence of risk perceptions in luxury counterfeit consumption in GCC countries, Journal of Business Research, vol. 77, p. 184-194

Von Pechmann F., Chamaret C., Parguel B., Midler C. (2016), Comment prévoir le succès d’une innovation de rupture ? Le cas du véhicule électrique, Décisions Marketing, n°81, p. 81-98

Parguel B., Delécolle T., Valette-Florence P. (2016), How price display influences consumer luxury perceptions, Journal of Business Research, vol. 69, n°1, p. 341-348

Cadario R., Parguel B., Benoît-Moreau F. (2016), Is bigger always better? The unit effect in carbon emissions information, International Journal of Research in Marketing, vol. 33, n°1, p. 204–207

Mimouni Chaabane A., Parguel B. (2016), The double-edge effect of retailers’ cause-related marketing: When scepticism cools the warm-glow effect, International Journal of Retail and Distribution Management, vol. 44, n°6, p. 607-626

Parguel B., Benoit-Moreau F., Russell C. (2015), Can Evoking Nature In Advertising Mislead Consumers? The Power of ‘executional Greenwashing’, International Journal of Advertising, vol. 34, n°1, p. 107-134

Monnot E., Parguel B., Reniou F. (2015), Consumer responses to elimination of overpackaging on private label products, International Journal of Retail and Distribution Management, vol. 43, n°4/5, p. 329-349

Parguel B., Benoît-Moreau F., Russell c. (2015), Can evoking nature in advertising mislead consumers? The power of ‘executional greenwashing', International Journal of Advertising, vol. 34, n°1, p. 107-134

Parguel B., Cadario R. (2014), Reconsidérer la discrétisation des variables quantitatives : vers une nouvelle analyse de modération en recherche expérimentale, Recherche et applications en marketing, vol. 29, n°4, p. 120-140

Butori R., Parguel B. (2014), The impact of visual exposure to a physically attractive other on self-presentation, International Journal of Research in Marketing, vol. 31, n°4, p. 445-447

Benoît-Moreau F., Parguel B., Larceneux F. (2011), How Sustainability Ratings Might Deter “Greenwashing”: A Closer Look at Ethical Corporate Communication, Journal of Business Ethics, vol. 102, n°1, p. 15-28

Parguel B., Benoît-Moreau F. (2011), Building brand equity with environmental communication: an empirical investigation in France, EuroMed Journal of Business, vol. 6, n°1, p. 100 - 116

Benoit-Moreau F., Larceneux F., Parguel B. (2010), La communication sociétale : entre opportunités et risques d’opportunisme, Décisions Marketing, n°59, p. 75-78

Sabri O., Parguel B., Mimouni A. (2010), Faut-il concevoir les prospectus en fonction de la fidélité du client à l’enseigne ?, Décisions Marketing, n°59, p. 49-59

Parguel B., Delécolle T. (2010), L’adoption d’un marketing de masse dans le secteur du luxe : Quand Mauboussin affiche ses prix en 4 par 3 dans le métro, Décisions Marketing, vol. 59, p. 79-82

Mimouni A., Sabri O., Parguel B. (2010), Competitive advertising within store flyers: A win–win strategy?, Journal of Retailing and Consumer Services, vol. 17, n°6, p. 478-486

Sabri O., de Pechpeyrou P., Parguel B. (2008), Portées et limites du lot virtuel : une étude exploratoire, Décisions Marketing, n°50, p. 49-57

Parguel B. (2007), Le marché test en conditions réelles, portées et limites pour l'étude du lancement de nouveaux produits. Entretien avec Laurent Battais, Décisions Marketing, vol. 47, p. 97-100

de Pechpeyrou P., Sabri O., Parguel B., Desmet P. (2007), Format Effects in Volume Discounts to Consumers, The Journal of Product and Brand Management, vol. 16, n°5, p. 348-357

de Pechpeyrou P., Parguel B., Desmet P., Mimouni A. (2006), Valeur et sincérité perçues d'une promotion multi-mécanismes, Recherche et applications en marketing, vol. 21, n°4, p. 25-40

Ouvrages

Parguel B., Kamin R., Yemen G., Delecolle T. (2013), Mauboussin Japan: A French Gem in Asia, Charlottesville, VA: Darden Business Publishing, 18 p.

Chapitres d'ouvrage

Benoît-Moreau F., Parguel B. (2016), De la publicité verte au greenwashing : cinquante nuances de vert entre vice et vertu, in Perret, Véronique et Nogatchewsky, Gwenaelle (Eds.), L'état des entreprises 2016, Paris: La Découverte, p. 9-20

Parguel B. (2010), Exemples de communication, in Lavorata, Laure, 50 fiches sur le marketing durable, Paris‎: Bréal, p. 216

Parguel B. (2010), Le marketing direct, in Lavorata, Laure, 50 fiches sur le marketing durable, Paris‎: Bréal, p. 216

Parguel B. (2010), Communication sociétale et communication responsable, in Lavorata, Laure, 50 fiches sur le marketing durable, Paris‎: Bréal

Parguel B. (2010), La régulation des campagnes de communication, in Lavorata, Laure, 50 fiches sur le marketing durable, Paris‎: Bréal, p. 216

Parguel B. (2010), Le produit-partage, in Lavorata, Laure, 50 fiches sur le marketing durable, Paris‎: Bréal, p. 216

Larceneux F., Benoît-Moreau F., Parguel B. (2009), Comment prévenir le greenwhashing ? L'influence des éléments d'exécution publicitaire, in Pras, Bernard, Management : tensions d'aujourd'hui (Tome I), Paris: Vuibert : FNEGE, p. 365-376

Communications avec actes

Chebat J-C., Lunardo R., Parguel B. (2015), Effects of Anti-Tobacco Brands Ad Parodies on Cigarette Brands Attitude, in Robinson, Leroy Jr., Marketing Dynamism & Sustainability: Things Change, Things Stay the Same... Proceedings of the 2012 Academy of Marketing Science (AMS) Annual Conference, New Orleans, LA, Springer, 836 p.

Parguel B., Benoît-Moreau F. (2015), Counterproductive Environmental Performance Displays: Lessons From the Automotive Sector, in Kubacki, Krzysztof, Ideas in Marketing: Finding the New and Polishing the Old: Proceedings of the 2013 Academy of Marketing Science (AMS) Annual Conference, Monterey, CA, Springer, 842 p.

Communications sans actes

Parguel B., Audrezet A. (2016), What does this central point stand for? Exploration of a new tool for distinguishing ambivalence from uncertainty, Emerging Trends in Marketing and Management, Bucharest, Roumanie

Mimouni -Chaabane A., Parguel B. (2016), The double-edge effect of donation size in retailers charity promotions: When scepticism cools the warm-glow effect, Public Policy & Marketing Conference, San Luis Obispo, États-Unis

Parguel B., Charry K., Bourjot- Deparis J. (2016), Social labeling as a motivator to preadolescents proenvironmental behaviors: Theoretical explanation to the moderating effect of age through self-concept clarity, EMAC Conference, Oslo, Norvège

Charry K., Parguel B., Bourjot -Deparis J. (2016), Social labeling as a motivator to preadolescents proenvironmental behaviors: Theoretical explanation to the moderating effect of age through self-concept clarity, Public Policy & Marketing Conference, San Luis Obispo, États-Unis

Pueschel J., Chamaret C., Parguel B. (2016), Coping with copies! A study of risks perception and coping strategies in luxury counterfeit consumption among affluent consumers, Monaco Symposium on Luxury, Monaco, Monaco

Parguel B., Lunardo R., Benoît-Moreau F. (2016), Sustainability of collaborative consumption in question: When second-hand P2P platforms stimulate green consumers' impulse buying and overconsumption, 2nd International Workshop on The Sharing Economy, Paris, France

Parguel B., Lunardo R., Benoît-Moreau F. (2016), La collaboration entre consommateurs est-elle toujours vertueuse pour l’environnement ? Le cas des plateformes d’achat d’occasion, AFM Congress, Lyon, France

Elgaaied L., Monnot E., Parguel B., Reniou F. (2016), Les marques ont-elles intérêt à se débarrasser de leurs suremballages ? Analyse des effets de contexte, AFM Congress, lyon, France

Elgaaied L., Monnot E., Parguel B., Reniou F. (2016), With or without you: Is it worthwhile for a brand to eliminate overpackaging? New insights from context effects, EMAC Conference, Oslo, Norvège

Audrezet A., Parguel B. (2016), Square but straight: Measurement tool design to improve response task fluency and certainty, European Conference on Research Methodology for Business and Management Studies, London, Royaume-Uni

Parguel B., Agogué M., Cassotti M., Hooge S. (2016), Nudging creativity: The effect of priming on individual ideation, EMAC Conference, Oslo, Norvège

Pueschel J., Chamaret C., Parguel B. (2016), Coping with copies! A study of risks perception and coping strategies in luxury counterfeit consumption among affluent consumers, Atlas- AFMI Conference, Nice, France

Parguel B., Lunardo L., Benoît-Moreau F. (2016), Sustainability of collaborative consumption in question: When second-hand P2P platforms stimulate green consumers' impulse buying and overconsumption, Public Policy & Marketing Conference, San Luis Obispo, États-Unis

Charry K., Bourjot-Deparis J., Parguel B. (2015), I’ve been told I’m good and I love to do as I’m told : When Social Labeling Induces Lasting Pro- Environmental Behaviors in Tweens via a Simple Process, Public Policy & Marketing Conference, Washington, États-Unis

Bourjot-Deparis J., Charry K., Parguel B. (2015), Il paraît que je suis soucieux de la nature : L’étiquetage social pour encourager les comportements responsables chez les préadolescents, AFM Congress, Marrakech, Maroc

Cadario R., Parguel B., Benoît-Moreau F. (2015), Is bigger always better? The unit effect in carbon emissions information, ANZMAC Conference, Sydney, Australie

Cadario R., Parguel B., Benoît-Moreau F., Thiard A. (2015), Effet de cadrage pour les échelles d’émission de carbone dans les publicités pour voitures, AFM Congress, Marrakech, Maroc

Mimouni-Chaabane A., Parguel B. (2015), Le chemin vers l’enfer est pavé de bonnes intentions: Est - ce que le scepticisme réduit l’évaluation des produits partage?, AFM Congress, Marrakech, Maroc

Parguel B., Cadario R., Benoit-Moreau F., Thiard A. (2015), Framing effects for CO2 emissions metrics in car advertisements, 45th European Marketing Academy Conference (EMAC 2015), Belgique

Gogué A., Cassotti M., Hooge S., Parguel B. (2015), Nudging creativity: The effect of priming on individual ideation, ANZMAC Conference, Sydney, Australie

Agogué M., Cassotti M., Hooge S., Parguel B. (2015), Nudging creativity: The effect of priming on individual ideation, Innovation & Product Development Management Conference, Copenhague, Danemark

Cadario R., Parguel B., Benoît-Moreau F., Thiard A. (2015), Framing effects for Co2 emissions metrics in car advertisements, Public Policy & Marketing Conference, Washington, États-Unis

Parguel B., Chamaret C. (2015), ‘ Lost in translation’ : l’acculturation au luxe du consommateur expatrié, Atlas-AFMI Conference, Hanoi, Viet nam

Parguel B., Delécolle T., Valette-Florence P. (2014), Effect of price display on brand luxury perceptions, 17ème Colloque International Etienne Thil, Paris, France

Bourjot-Deparis J., Charry K., Parguel B. (2014), Is there a time to turn “green”? Effectiveness of social labeling in promoting preadolescents’ pro-environmental behaviors, ICORIA, Amsterdam, Pays-Bas

Parguel B., Benoît-Moreau F., Russell C. (2014), Investigating the potential misleading effects of executional cues in marketing communications, EMAC Conference, Valence

Parguel B., Benoît-Moreau F., Russell C. (2014), The insidious power of ‘Executional Greenwashing’: An experimental evidence of the misleading effect of nature imagery in advertising, Global Marketing Conference, Singapour, Singapour

Benoît-Moreau F., Larceneux F., Monnot E., Parguel B., Reniou F. (2014), Recherche et implications en marketing : l'intégration du développement durable, AFM Congress, Montpellier, France

Parguel B., Delecolle T., Valette- Florence P. (2014), The impact of price display on perceptions of luxury: a masstige perspective, Monaco Symposium on Luxury, Monaco, France

Bourjot-Deparis J., Charry K., Parguel B. (2014), The right age to feel green – Age as a moderator of social labeling influence on children’s pro‐environmental behaviors, Global Marketing Conference, Singapour, Singapour

Monnot E., Parguel B., Reniou F. (2014), Réponses des consommateurs à la suppression des suremballages sur les MDD, 17ème Colloque International Etienne Thil, Paris, France

Delecolle T., Kamin R., Parguel B., Yemen G. (2014), Mauboussin Japon : Un joyau français en Asie, Atlas-AFMI Conférence, Aix en Provence, France

Benoît-Moreau F., Parguel B., Russell C. (2014), Investigating Potential Misleading Effects of Executional Cues in Marketing, AMA 2014 Marketing & Public Policy Conference, Boston, MA, États-Unis

Bourjot-Deparis J., Charry K., Parguel B. (2014), Social labeling to improve children’s ecological behaviors, AMA 2014 Marketing & Public Policy Conference, Boston, MA, États-Unis

Parguel B., Benoît-Moreau F. (2013), Counterproductive Environmental Performance Displays: Lessons from the Automotive Sector, EMAC, 42nd annual conference : "Lost in translation : marketing in an interconnected world", Istanbul, Turquie

Benoît-Moreau F., Parguel B. (2013), Counterproductive environmental performance displays : Lessons from the automotive sector, AMS Conference, Monterey, États-Unis

Parguel B., Benoît-Moreau F. (2013), The power of 'executional greenwashing'. Evidence from the automotive sector, Proceedings of the La Londe Conference in Marketing Communications and Consumer Behavior, La Londe les Maures, France

Parguel B., Benoît-Moreau F. (2013), Counterproductive environmental performance displays: Lessons from the automotive sector, Public Policy & Marketing Conference, Washington, États-Unis

Parguel B., Benoît-Moreau F. (2013), The power of "executional greenwashing". Evidence from the automotive sector, La Londe Conference, La Londe, France

Delecolle T., Kamin R., Parguel B. (2012), Mauboussin Japan: the international entry mode of a fashion luxury French jewelry firm, NACRA 2012 Annual Meeting, Boston

Parguel B., Lunardo R., Chebat J. (2012), Effects of Anti -Tobacco Brands Ad Parodies on Cigarette Brands Attitude, AMS Conference, New Orléans, États-Unis

Chebat J-C., Parguel B., Lunardo R. (2012), Warning Young Adults Against Tobacco Consumption Through Ad Parodies : its Effects on Cigarette Brands Attitude, EMAC : 41st annual conference, Lisbonne, Portugal

Benoît-Moreau F., Parguel B. (2011), Much to tell to consumers about CSR, but who should talk or not talk about it?, 40th EMAC Annual Conference 2011 : The Day After – Inspiration, Innovation, Implementation, Ljubljana, SlovÉnie

Larceneux F., Parguel B., Benoît-Moreau F. (2010), Mieux vaut bien faire et le faire dire : Le rôle des notations environnementales dans la régulation du greenwashing, Etats Généraux du Management 2010, Paris, France

Lunardo R., Parguel B., Chebat J-C. (2010), When activism may prove counterproductive: An exploratory study of anti-brand spoof advertising effects in the tobacco industry, 1ère Journée Internationale du Marketing Santé, Lille, France

Parguel B. (2010), Le prospectus promotionnel, de la communication prix à la publicité d'ambiance, XIIIème Colloque Étienne THIL, La Rochelle, France

Parguel B., Butori R. (2010), When students give biased responses to researchers: An exploration of traditional paper vs. computerized self-administration, 39th EMAC Annual Conference 2010 : The The Six Senses, The Essentials of Marketing, Copenhagen, Danemark

Parguel B., Larceneux F., Benoît-Moreau F. (2010), L'oiseau rend-il la marque plus écolo ? Une analyse des éléments d'exécution substantifs et associatifs en cas de greenwashing publicitaire, 26ème congrès de l'AFM (Association Française de Marketing), Le Mans, France

Parguel B., Butori R. (2010), Les biais de réponse - Impact du mode de collecte des données et de l'attractivité de l'enquêteur, 26ème congrès de l'AFM (Association Française de Marketing), Le Mans, France

Parguel B., Mimouni A., Sabri O. (2009), L'influence relative des éléments d'exécution d'un prospectus, 3ème Forum du Master Géomarketing, Créteil, France

Sabri O., Parguel B., Mimouni A. (2009), L'influence relative des caractéristiques perçues du prospectus sur son efficacité pour le distributeur, XIIème Colloque Etienne THIL, La Rochelle, France

Parguel B., Benoît-Moreau F., Larceneux F. (2009), Le greenwashing publicitaire est-il efficace ? Une analyse de l'élaboration négative des éléments d'exécution, 25ème congrès de l'AFM (Association Française de Marketing), Londres, Royaume-Uni

Mimouni A., Parguel B. (2009), Les antécédents de l’attitude envers le prospectus, XIIème Colloque Etienne THIL, La Rochelle, France

Benoît-Moreau F., Larceneux F., Parguel B. (2009), Le consommateur face à l'éco communication : une synthèse des recherches, 7ème journée AACC AFM : L'Eco-Communication Une nouvelle énergie motrice pour les entreprises ?, Paris, France

Benoît-Moreau F., Larceneux F., Parguel B. (2008), Comment prévenir le greenwashing ? L’influence des éléments d’exécution publicitaire, Etats Généraux du Management, Paris, France

Benoît-Moreau F., Parguel B. (2008), Communication sociétale des enseignes, le consommateur est-il toujours dupe ? le rôle de la réputation, 11ème colloque Etienne Thil, La Rochelle, France

Parguel B., Mimouni A., Sabri O. (2008), L’interférence concurrentielle dans la communication par prospectus : une étude exploratoire, 11ème Colloque Etienne Thil, La Rochelle, France

Benoît-Moreau F., Parguel B. (2008), Le rôle de la congruence entre l’enseigne et son engagement dans la construction du capital-marque par la communication sociétale : une approche par la théorie de l’attribution, Congrès International de l'AFM, Vincennes, France

Benoît-Moreau F., Parguel B. (2007), Communication sociétale et capital-marque, 23ième congrès de l'Association Française de Marketing, Aix-les Bains, France

Parguel B., Benoît-Moreau F. (2007), Societal communication and brand equity, Thought Leaders International Conference on Brand Management, Birmingham, Royaume-Uni

Benoît-Moreau F., Parguel B. (2007), Societal communication and brand equity, 36th EMAC Annual Conference, Reykjavik, Islande

de Pechpeyrou P., Parguel B., Mimouni A., Desmet P. (2006), Perceived value and trustworthiness of a multi-mechanism promotion, 2006 International Association for Research in Economic Psychology Conference, Paris, France

Mimouni A., Desmet P., Parguel B., de Pechpeyrou P. (2006), Valeur et sincérité perçues d'une promotion multi-mécanismes, Venice-Paris 5th Marketing Trends Congress, Venise, Italie

de Pechpeyrou P., Parguel B., Sabri O., Desmet P. (2006), Perceptions et évaluations du lot virtuel par le consommateur, Conférence Etienne Thil, La Rochelle, France

Desmet P., de Pechpeyrou P., Sabri O., Parguel B. (2006), Consumer's perceptions and evaluations of virtual bundling, ANZMAC, Brisbane, Australie

Cahiers de recherche

Delécolle T., Valette-Florence P., Parguel B. (2014), The impact of price display on perceptions of luxury: a masstige perspective, 25 p.

Benoît-Moreau F., Parguel B., Monnot E., Larceneux F., Reniou F. (2014), Recherche et implications en marketing : l'intégration du développement durable, 18 p.

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