Curriculum vitae

Damart Sébastien

Professeur des universités
DRM

sebastien.damartping@dauphinepong.fr
Bureau : P305

Biographie

Sébastien Damart est Professeur des Universités. Il travaille depuis plusieurs années sur les démarches de management intégratives et participatives. Dans ce cadre, il a autant été amené à concevoir les outils pour la structuration de ces démarches qu’à travailler sur les philosophies de management sous-jacentes, celles développées par Mary Parker Follett, pionnière du management, en particulier. Ses travaux l’ont conduit à collaborer avec des organisations de différents contextes dont celui des établissements de santé. Plus récemment, il initie l’Observatoire de l’Innovation Managériale (www.observatoire-management.org) du Cercle de l’Innovation de l’Université Paris-Dauphine.

Publications

Articles

Cousineau M., Damart S. (2017), Le management des bénévoles, entre outils et valeurs. Une approche par les paradoxes, Revue française de gestion, 43, 262, p. 19-36

Les structures associatives sont aujourd'hui de plus en plus contraintes de justifier la qualité de leur gestion en se professionnalisant et en adoptant des outils venus du monde marchand. Une littérature démontre les contradictions au coeur de ce phénomène. La recherche explore ces paradoxes. Elle met au jour les représentations que les bénévoles ont des valeurs de l'association dans laquelle ils s'engagent et des outils de management que celle-ci déploie. Ce faisant, les auteurs proposent une typologie originale des profils des bénévoles.

Non-profit organizations are today increasingly constrained to justify the quality of their management by becoming professional and adopting tools imported from the profit world. A literature demonstrates the contradictions at the heart of this phenomenon. Our research explores these paradoxes. It uncovers the representations that the volunteers have of the values of the association in which they engage and of the management tools that this deploys. In doing so, we propose an original typology of volunteer profiles.

Damart S., Damart S. (2017), Le manager en mode LOLF ou les nécessités du retour du manager intégratif, Revue Française de Finances Publiques, 137, p. 25-31

La LOLF a contribué à faire basculer les organisations publiques dans des logiques d'efficience et de transparence de la gestion publique. Ce basculement a impacté les rôles des managers publics, aujourd'hui pris dans des logiques contradictoires. La restauration du rôle d'intégration des managers publics en mode LOLF devient une nécessité.

The LOLF has contributed to shift public organizations into a logic of efficiency and transparency of public management. This shift has impacted the roles of public managers, now taken in contradictory logics. Restoring the role of integrating public managers in LOLF mode becomes a necessity.

Damart S., Kletz F. (2016), When the management of nurse absenteeism becomes a cause of absenteeism: a study based on a comparison of two health care facilities, Journal of Nursing Management, 24, 1, p. 4-11

Aim - The study aims to explore perceptions of the causes of nurse absenteeism. Background - Nurse absenteeism is rising in many countries. However, there is little evidence as to how strategies adopted in order to cushion the effects of absenteeism on workload influence absenteeism itself. Method - The study used a 'qualitative' method based on cognitive mapping techniques in order to represent perceptions about absenteeism graphically. The study was conducted in two health-care facilities with a sample of 55 interviewees. Results - Absenteeism is due in part to strategies adopted in order to cushion the effects of absenteeism on organisations. Furthermore, the strategies are self-legitimising. The more they are used, the more they are regarded as normal and useful. Conclusions - A plan to reduce absenteeism among nurses must explicitly take into account the strategies used to cushion its impact. Implications for nursing management - To cushion the effects of absenteeism among caregivers, managers must make trade-offs that take into account, for example, the workload or disruption linked to the substitution of personnel.

Damart S. (2014), Le management intégratif en établissements de santé. Relire et s'inspirer de Mary P. Follett, Gestions hospitalières, 535, p. 237-241

Les établissements de santé connaissent aujourd'hui et depuis plusieurs décennies maintenant des évolutions majeures (T2A, introduction des pôles, réformes de la gouvernance, etc.). Les missions et rôles de chacun des acteurs de ces organisations sont constamment réinterrogés. Les acteurs du management n'y échappent pas. Faire évoluer les pratiques et les outils du management dans les établissements de santé est possible. Dans le contexte actuel, qui impose bien des ruptures, c'est un objectif raisonnable à condition de disposer de repères sur les grandes postures possibles. Nous proposons un regard sur les apports possibles d'une auteure en management du début du xxe siècle qui a connu un retentissement moins important que certains de ses contemporains, comme Taylor ou Fayol, qui continuent d'inspirer les pratiques de management y compris à l'hôpital. Mary P. Follett (1868-1933) a proposé une approche du management empreinte de modernité et qui, aujourd'hui, est en rupture avec la plupart des images et représentations traditionnelles du manager.

Damart S. (2013), How Mary P. Follett's ideas on management have emerged: An analysis based on her practical management experience and her political philosophy, Journal of Management History, 19, 4, p. 459-473

Purpose- The aim of this paper is to highlight the way Mary P. Follett's ideas on management have emerged.Design/methodology/approach- The research explores the different opportunities Mary P. Follett has regarding management issues. It also analyses Follett's way of reasoning in some of her conferences on management.Findings- Follett's ideas on management have been based on her practical management experience and on her political philosophy. The paper particularly demonstrates that Follett was currently proceeding in three different areas: instantiation, conceptual linkage and deduction of management principles. A management problem becomes a particular instance of social interaction situation, within a broader category of problems and situations: that is what we identify as "instantiation". Follett makes connections with concepts she has developed about democracy: that is what we named "conceptual linkage". Deduction of management ideas is then made possible by combining instantiation and conceptual linkage.Originality/value- This paper helps to explain why so many management authors have considered Mary P. Follett as a pioneer, a "prophet of management".

Brami L., Damart S., Kletz F. (2013), Santé au travail et travail en santé. La performance des établissements de santé face à l'absentéisme et au bien-être des personnels soignants, Revue Management et Avenir, 61, p. 168-189

De nombreux signaux indiquent des situations de mal-être des personnels soignants dans les établissements de santé en France aujourd'hui. L'une des manifestations les plus tangibles de ce malaise est sans doute l'absentéisme, qui a pris des proportions particulièrement préoccupantes et de plus en plus dénoncées. Le phénomène révèle à la fois les difficultés des agents à retrouver leur place dans le nouveau contexte hospitalier, une prise en compte lacunaire des questions de bien-être des personnels soignants par l'institution et les difficultés de l'organisation à se stabiliser sur de nouvelles modalités de fonctionnement. L'objet de cet article est de montrer les liens entre qualité des soins, performance des établissements de santé et bien-être des personnels soignants, en se servant d'un prisme d'observation particulier : l'absentéisme. Il s'agit de montrer, à travers les résultats d'une recherche-intervention menée dans dix établissements de santé sur une période de trois années, que l'absentéisme des personnels soignants est un puissant révélateur de la lente prise en compte des questions relatives au bien-être du personnel et de ses effets multiples sur la qualité des soins et la performance des établissements de santé.

Many evidence indicate the discomfort of health workers in health facilities in France today. One of the most tangible signs of this malaise is probably absenteeism, which has reached epidemic proportions of particular concern and increasingly denounced. The phenomenon highlights and / or reveals the difficulties of health workers to find their place in the new context, taking into account the difficult welfare of careers by the institution and the difficulties of the organization to stabilize on new modalities. The purpose of this paper is to show the relationship between quality of care and performance of health institutions on the one hand and well-being of caregivers on the other hand, using a special point of view : the absenteeism. It is shown through the results of an action research conducted in ten health facilities over a period of three years, that absenteeism of health workers reveals a lack of consideration of issues concerning the well-being of these categories of staff and that has multiple effects on the quality of care and performance of health facilities.

Brami L., Kletz F., Damart S. (2012), Réformes de l'hôpital, crise à l'hôpital : une étude des liens entre réformes hospitalières et absentéisme des personnels soignants, Politiques et management public, 29, 3, p. 541-561

L'absentéisme des personnels soignants des établissements de santé français est un phénomène en croissance et au niveau très élevé relativement aux chiffres du secteur industriel ou de l'ensemble du champ de la fonction publique. Les recherches sur l'absentéisme en général et sur l'absentéisme hospitalier en particulier ont en commun de montrer la part significative des facteurs exogènes pour expliquer le phénomène. Or, le secteur hospitalier a connu ces dernières années de multiples réformes qui visaient à le transformer en profondeur. Dans ce contexte, les établissements ont modifié leurs organisations du travail, et ont conçu de nouveaux leviers pour gérer les ressources hospitalières. L'objet de cet article est de montrer, à travers les résultats d'une recherche-intervention réalisée dans dix établissements de santé, les possibles impacts des réformes hospitalières sur l'accroissement de l'absentéisme des personnels soignants dans les établissements de santé.

A study of the links between hospital reforms and absenteeism of the nursing staffs. Absenteeism of health care nurses in French public hospitals is getting higher year after year and is relatively more important than in other public services sectors. Research on absenteeism generally shows the influence of exogenous factors on the phenomena while the recent French health policies reforms have deeply changed health organizations. In this context, hospitals transform their design of work in order to use with more efficiency the public resources. This article intends to show the potential influence of the recent French health care sector reforms on absenteeism increase.

David A., Damart S. (2011), Bernard Roy and the foundations of decision aiding, Revue française de gestion, 214, p. 15-28

Les travaux de Bernard Roy ont fondé l'École européenne de l'aide multicritère à la décision et, plus largement, ont contribué à fonder les démarches scientifiques d'aide à la décision. Ils s'appuient sur une série de ruptures par rapport à la recherche opérationnelle classique et aux contributions des successeurs de F.W. Taylor en management. Sur un grand nombre de projets, d'études et de recherches, il a été confronté aux limites des modèles de décision à rationalité unique et aux difficultés liées à l'activité d'optimisation des décisions. Ce faisant, il a contribué à l'élaboration des prémisses d'un paradigme à trois piliers : la prise en compte de critères multiples pour l'aide à la décision, la préférence pour des solutions raisonnables et robustes plutôt que rationnelles et, enfin, une conception de la relation d'aide, dans l'aide à la décision, fondée sur la recherche d'une cohérence avec des valeurs plutôt que sur la recherche d'optimum.

Bernard Roy's works have founded the european school of multicriteria decision aiding and, more broadly speaking, are a key contribution to the foundation of scientific decision aiding approaches. Aiding. they are based upon several major breakthroughs with regard to traditional operational research and to the works of F.W. Taylor's successors in management. Roy's intellectual and scientific biography highlights it well. On many research projects and studies, the limits of classical decision-making models appear - the ones related to the existence of a unique, substantive rationality and to a possible optimization of choices. Bernard Roy contributed to the birth of a paradigm with three pillars : decision aiding with multiple criteria, robust and satisfying choices rather than optima, and a certain vision of the decision aiding activity focused on value relevant solutions rather than on the search for an optimum.

Damart S. (2010), A Cognitive Mapping Approach to Organizing the Participation of Multiple Actors in a Problem Structuring Process, Group Decision and Negotiation, 19, 5, p. 505-526

Problem structuring methods lead to a better understanding of problems by proposing that individuals engage in a structured process of investigation of such elements as causal relationships, connected problems, and possible solutions. This paper first examines possible ways of organizing the participation of multiple decision- makers in the varying contexts of the problem structuring process. The paper presents an original methodology based on investigating the participants' contributions with respect to the problem explored. This methodology uses cognitive mapping techniques and offers two kinds of support, the first justifying a specific division of the participant set into thematic subgroups and the second providing a basis for further exploration using different problem structuring methods.

Damart S., Roy B. (2009), The uses of cost-benefit analysis in public transportation decision-making in France, Transport Policy, 16, 4, p. 200-212

Cost-benefit analysis (CBA) is a tool used to evaluate the potential socio-economic impact of public investment choices. In many countries, particularly in France, this tool is used to support decision-making related to transportation infrastructure. In the context of difficult budgetary arbitrations, taking the multiple effects of the different choices into account makes choosing among transport infrastructure investments a two-fold problem. On the one hand, public decision-makers have limited resources that they must use in the best way possible. On the other hand, when choosing among alternative investment projects, the decision-makers reveal their priorities (based on the importance they assign to the different projects), and these priorities must be perceived as legitimate. Based on a case study of how French institutions use the CBA method, this paper examines how the use of cost-benefit analysis interacts with the use of public debate and stakeholder participation in France today. This French case illustrates the difficulty of striking the right balance between the expert knowledge produced by CBA methods and the knowledge produced by the participation of various stakeholders in the decision-making process.

Damart S., Rey-Valette H., Roussel S. (2007), A multicriteria participation-based methodology for selecting sustainable development inidcators : an incentive tool for concerted decision making beyond the diagnosis framework, International Journal of Sustainable Development, 10, 1/2, p. 122-138

This paper describes the elaboration of an observation system based on a participative multicriteria valuation method in order to take into account the sustainability problem related to the Thau lagoon in the Mediterranean area of France. These methodologies enable the elaboration, selection and prioritisation of sustainable development indicators according to expectations and uses to be complied with. It is a question of associating the indicator 'supply' based on research works with the 'demand' issued by managers. Using this approach enables the two to be combined following indicator elaboration logics: * a normative approach allowing a list of reference indicators to be defined by researchers * a participative approach in association with territory managers for selecting an indicator panel in this list. In this paper, the emphasis is put on the methodological aspects and the significance of this approach with respect to participation-based methods.

Dias L., Mousseau V., Damart S. (2007), Supporting groups in sorting decisions: methodology and use of a multi-criteria aggregation-disaggregation DSS, Decision Support Systems, 43, 4, p. 1464-1475

This paper addresses the situation where a group wishes to cooperatively develop a common multicriteria evaluation model to sort actions (projects, candidates) into classes. It is based on an aggregation / disaggregation approach for the ELECTRE TRI method, implemented on the Decision Support System IRIS. We provide a methodology in which the group discusses how to sort some exemplary actions (possibly fictitious ones), instead of discussing what values the model parameters should take. This paper shows how IRIS may be used to help the group to iteratively reach an agreement on how to sort one or a few actions at a time, preserving the consistency of these sorting examples both at the individual level and at the collective level. The computation of information that may guide the discussion among the group members is also suggested. We provide an illustrative example and discuss some paths for future research motivated by this work.

Damart S., Roy B. (2005), Débat public et expertise : entre légitimité et rationalité, Gérer et Comprendre, 82, p. 4-23

L'évolution des contextes décisionnels liés aux infrastructures de transport est telle que, désormais, le décideur public est constamment soumis aux exigences de deux catégories de préoccupations : rationaliser l'utilisation des ressources publiques et faire des choix acceptables du point de vue de la collectivité des acteurs parties prenantes. Plus généralement, ce sont les rapports entre les exigences de rationalité que les acteurs aimeraient voir attachées à tout processus de décision, d'une part, et les exigences de légitimité de fait, liées à tout processus collectif, d'autre part, qui sont questionnés. Tenter de satisfaire ces deux exigences, c'est essayer d'articuler plus étroitement évaluation et débat. Ce couplage est aujourd'hui amélioré, en particulier grâce à la procédure d'enquête publique préalable et au rôle de la Commission Nationale du Débat Public. Pour les auteurs, la poursuite de cette amélioration passe également par le renouvellement de l'instrumentation de l'évaluation socio-économique et par une meilleure pratique du calcul économique.

The questioning of how public investments decisions are made leads to a two-level problematic. On the one hand, public decision makers have constrained resources that they have to use the best way they can. On the other hand, by choosing between alternative investments projects, decision makers are revealing priority choices between different stakes. So, decision makers have to face with two kinds of issues: spending with special care constrained resources and making the most acceptable decisions they can. In France, for several years, cost benefit analysis has been used to take into account the first issue. The second issue has lead the legislator to rule public expression and stakeholders involvement. This has been a long process made of more or less successful trials. The purpose of this article is to examine how the use of cost benefit analysis interacts with the practice of public debate and stakeholders' participation. In Section 2 (after an introductory section), we will define more precisely principles of cost benefit analysis. In Section 3, we will see how stakeholders' participation has been progressively ruled in France. Then we will study the difficulties to conciliate cost benefit analysis and stakeholders' participation. At last, we will give some suggestions for conciliating legitimacy and rationality in public investments decisions making processes.

Damart S., Roy B. (2005), Débat public et expertise : entre rationalité et légitimité, Politiques et management public, 23, 4, p. 91-110

Sommerlatt I., Mousseau V., Damart S. (2002), Du mode d'implication d'acteurs multiples dans le cadre de l'utilisation d'un modèle d'affectation multicritère: Analyse au regard d'une application à la tarification des transports publics, INFOR, 40, 3, p. 199-222

Multiple criteria decision aid methods can be implemented in various ways, namely when multiple stakeholders are involved. The collective construction of multiple criteria decision models refers to the way stakeholders are involved in the structuring of the problem, the identification of alternatives, the construction of a set (or hierarchy) of criteria, the elicitation of preferences. The way to involve the stakeholders in the collective construction of a multiple criteria sorting model is studied. The analysis refers to a real world case study dealing with the pricing of public transportation.

Roy B., Damart S. (2002), L'analyse Coûts-Avantages, outil de concertation et de légitimation, Métropolis, 108/109, p. 7-16

Adam-Ledunois S., Damart S. (), Innovations managériales, attrapons-les toutes ! Design d'une méthodologie d'analyse critique des objets de management, Revue française de gestion, 43, 264, p. 117-142

Détecter, analyser, qualifier l'innovation managériale (IM) requiert une méthodologie de repérage et de caractérisation critique de ces objets. Cet article1 propose une approche méthodologique pour qualifier la nature des IM. Une revue de la littérature aide à identifier les deux dimensions sur lesquelles il est possible de qualifier les ruptures constitutives d'une IM : l'une, fondée sur le caractère relatif au contexte organisationnel, l'autre, fondée sur le caractère absolu de l'IM (par rapport à l'état de l'art).

To detect, analyze, qualify management innovation (MI) require some methodology in order to be able to critically characterize these objects. This contribution proposes a methodological approach designed to qualify the very nature of MI. A literature overview helps to highlight the two dimensions on which a MI could show some breakthroughs: the first one is concerned with the organizational context; the second one is about newness with the state of the art.

Ouvrages

Brami L., Damart S., Detchessahar M., Devigne M., Habib J., Kletz F., Krohmer C. (2014), L'absentéisme des personnels soignants à l'hôpital : comprendre et agir, Paris, Presses des Mines, 156 p.

Quelles sont les causes de l'absentéisme au travail ? Est-ce que la maladie ou la maternité expliquent à elles seules ces absences ? Pourquoi le niveau d'absentéisme peut-il être si différent selon les secteurs d'activité et selon les organisations ? Les auteurs ont pu étudier ces sujets à travers une recherche de plusieurs années centrée sur l'absentéisme au sein du secteur hospitalier. La demande émanait de plusieurs institutions du secteur (FHF et une de ses implantations locales, le FNP, une ARS) qui voulaient comprendre l'origine du phénomène, les formes qu'il pouvait prendre, et qui étaient désireuses de faire émerger des pistes d'action pour l'enrayer. La recherche a reposé sur un travail de collaboration avec dix établissements de la région Pays-de-la-Loire, en cherchant à la fois à poser un diagnostic sur l'absentéisme et à envisager des actions concrètes pour changer les conditions de travail des agents et les modalités d'organisation au sein des établissements ou des unités de soins. Car c'est bien d'organisation qu'il s'agit. L'absentéisme est un formidable révélateur de dysfonctionnements organisationnels, et c'est sur le plan de la gestion et de l'organisation du travail qu'il faut agir. Le livre constitue une synthèse des travaux de l'équipe de recherche : il vise à expliquer ce qu'est concrètement l'absentéisme, ce qui peut pousser un agent à s'absenter, et donne plusieurs exemples d'actions concrètes qui peuvent être lancées pour mieux maîtriser le phénomène. L'absentéisme est un cri poussé par un agent face à une organisation qu'il ne comprend plus. Le livre nous emmène sur les traces des multiples transformations de l'organisation hospitalière qui ont eu lieu ces dernières années, et qui peuvent au moins en partie expliquer l'occurrence de l'absentéisme. Il s'adresse aussi bien aux étudiants désireux de mieux connaître ce secteur qu'aux acteurs du domaine (directeurs d'hôpital, cadres, soignants, médecins, etc.) à la recherche de points de comparaison ou de pistes d'actions possibles.

Damart S. (2013), Innovations managériales en établissements de santé : vers un management intégratif, Cormelles-le-Royal, 164 p.

Les établissements de santé en France, aujourd'hui, connaissent des contextes de transformation importants. Les évolutions sont institutionnelles mais également socio-économiques, professionnelles, organisationnelles et humaines. Pour faire face aux nouvelles exigences, l'auteur soutient que les pratiques, les postures, les outils de management, tels qu'envisagés aujourd'hui dans les établissements de santé, doivent être repensés.Cinq champs d'innovation à potentiel sont explorés dans cet ouvrage : la construction des consensus autour des pratiques professionnelles, la gestion de l'absentéisme, la gestion par les compétences, la surchauffe organisationnelle et le pilotage du changement. Des pistes d'innovation sont proposées sur chacun et au final, l'auteur met au jour une posture de management intégratif, véritable clef du changement dans ces organisations. Cet ouvrage s'adresse aux acteurs des établissements de santé qui veulent oser les ruptures de paradigme de management nécessaires dans le contexte actuel : directions des établissements, mais également directions des soins, encadrement de proximité ou encore étudiants de master se destinant à une carrière impliquant une prise de responsabilité dans ces organisations, futurs acteurs du changement.

Direction d'ouvrages

Héon F., Davis A., Jones-Patulli J., Damart S. (2015), L'essentielle Mary Parker Follett : des réponses pour s'organiser et vivre ensemble, Montréal, MPF Group

L'Essentielle Mary Parker Follett: Des réponses pour s'organiser et vivre ensemble est une sélection de textes de l'intellectuelle et pionnière du 20ème siècle Mary Parker Follett. Ses idées avant-gardistes sur le leadership, la diversité, la médiation, le management et la démocratie demeurent des plus contemporaines et pertinentes pour notre monde actuel. Pour la première fois, des citations qui englobent l'ensemble de sa philosophie et de ses oeuvres ont été sélectionnées, organisées et structurées par une équipe internationale en cinq thèmes. Ce livre présente des pensées intemporelles sur la diversité, l'organisation en groupe, le processus d'intégration, le leadership et la démocratie - des thèmes universels qui sont tout aussi importants et applicables à nos vies professionnelles et personnelles aujourd'hui qu'ils l'étaient il y a 100 ans.

Abdennadher Cheffi S., Zibara L., Damart S., Hasnaoui A., Monomakhoff N., David A., Tran S. (2013), L'impact du web 2.0 sur les organisations, Paris, Springer, 168 p.

Une analyse de l'impact du Web 2.0 sur les organisations, basée sur une veille, une revue de littérature académique et sur des exemples d'entreprises. Il en résulte une présentation du concept selon quatre points de vue : la plateforme, le many-to-many, le réseau communautaire et l'émergent.

Chapitres d'ouvrage

Héon F., Damart S., Nelson L. (2017), Mary Parker Follett : change in the paradigm of integration, in Szabla D. P. (eds), The Palgrave Handbook of Organizational Change Thinkers, London, Palgrave MacMillan, p. 1-22

The work of Mary Parker Follett, an intellectual pioneer of the early twentieth century, resists categorization or assignment to any one category or field of study. A political and management theorist, Follett proposed a renewed vision of participative democracy as she anticipated the future practice of conflict mediation and of management as a profession.Follett's work, rooted in her integrative philosophy of addressing conflict and problems, is particularly and perennially relevant to managing change. The following chapter first presents the profound influences of Follett's academic, personal, and professional experiences in shaping her perspectives. We then delve into what we view as Follett's most important, enduring contributions to management study and practice - integration and circular response - as a paradigm for managing change. We highlight different contexts in which Follett has translated her integrative philosophy into practical concepts, such as power-with management, the law of the situation, the invisible leader and the common purpose, and circular behavior as the basis of integration. We will conclude this collective reflection by illustrating how Follett's legacy is unfinished; her ideas endure and are relevant even today in governing our period of complexity and interdependent challenges. Follett still shows the way.

Montignac F., Mousseau V., Bouyssou D., Aloulou M., Rousval B., Damart S. (2015), An MCDA Approach for Evaluating Hydrogen Storage Systems for Future Vehicles, in Raymond Bisdorff L. (eds), Evaluation and Decision Models with Multiple Criteria. Real Case Studies, Berlin, Springer, p. 501-532

Hydrogen, a non carbonated energy carrier, is often considered as one possible solution to reduce greenhouse gas emissions from human activity. The use of hydrogen as a possible alternative fuel for automotive applications is envisaged by car manufacturers. However, before a large scale commercialization of hydrogen vehicles, numerous challenges have to be faced, among which the on-board storage of hydrogen. This paper provides a description of the implementation of an MCDA approach for evaluating various competing hydrogen storage technologies for future vehicles. This implementation has been conducted within the STORHY European research project. The MACBETH method has been identified as an appropriate approach for the evaluation and comparison of the technologies from a technical point of view. The evaluation process has been entirely implemented on one hand with several experts from CEA and on the other hand with one of the STORHY car manufacturers. The implementation within the project confirmed that this evaluation method could be used for "application-oriented" multicriteria evaluations. The advantages and drawbacks of the method are finally discussed.

Damart S., Durecu S. (2014), Posture de management intégratif : apports de Mary P. Follett (1868-1933), in Delaloy Maxime F. (dir.), Le management des chefs de service dans le secteur social et médico-social, Paris, Dunod, p. 251-271

David A., Monomakhoff N., Hasnaoui A., Damart S., Zibara L., Abdennadher Cheffi S. (2013), Le Web 2.0 en univers gouverné, in Tran S. (dir.), L'impact du Web 2.0 sur les organisations, Paris, Springer, p. 99-114

Dans cette partie qui fera office de synthèse, nous interrogeons le Web « 2.0 » de façon à intégrer dans une même conception les approches centrées sur les communautés et réseaux sociaux émergents, les ressorts et enjeux de gouvernance des organisations et la dimension systèmes d'information. Nous montrons ensuite comment les « univers gouvernés », s'ils adoptent les pratiques du 2.0, doivent intégrer une « fabrique » différente de l'intelligence collective au travers de groupes émergents, comment ils doivent s'adapter à la coopétition et à l'interopérabilité et maîtriser le langage de la collaboration étendue, et comment le 2.0 peut permettre de cultiver des champs de création de valeur pour le futur.

Damart S. (2012), L'absentéisme ou la désertification des territoires du management, in Pezet A., Nogatchewsky G., Dauphine Recherches en Management (DRM) . (dir.), L'état des entreprises 2013, Paris, La Découverte, p. 37-47

Communications

Damart S. (2016), Highlighting missing links between social innovation and philosophies of management: a comparative historical study of M.P Follett and O. Sheldon's works in the 1920's, 8th International Social Innovation Research Conference (ISIRC 2016), Glasgow, United Kingdom

This communication is a study across two fields: management history and social innovation. This is an attempt to show that most of the current fundamental postures of social innovation were contained in the 1920s' philosophies of management. Our demonstration is based on a historical study comparing the development of conceptual edifices of two figures of management, both also concerned with social innovation: Mary Parker Follett (1868-1933) and Oliver Sheldon (1894-1951). In a way, these two pioneers of management have created, a hundred years ago, a language to define management, based on the fundamental assumptions that social innovation adopts nowadays.

Canet E., Damart S., A study of a rhetorical mechanism used in management concepts development processes, 32nd EGOS Colloquium, Naples, Italy

The development, the dissemination and the adoption of management innovations (ideas, concepts and management methods) are the result of complex processes that involve rhetorical mechanisms. Literature has highlighted these mechanisms since the mid-90s until today. The purpose of this article is to highlight a rhetorical mechanism, which, to our knowledge, has so far not been studied in the literature: the decontextualization. This means that the management situation is connected to a generic category and the consultant's work (or more generally the promoter of the concept) consists in showing that a particular management situation is actually an instance of a set of situations in which the concept is to be applied. In order to infer and highlight such a mechanism, we made a discourse analysis on a construct widely used in management: the concept of integration; concept largely introduced by Mary Parker Follett, consultant and management guru in the years 1920s and 1930s.

Adam-Ledunois S., Damart S. (2016), The art of collective "making do"... When silos are gone!, 32nd EGOS Colloquium, Naples, Italy

For several decades now, the healthcare sector is exposed to multiple pressures, making it continuously instable, with growing institutional requirements, sometimes full of contradictions. In such an environment, healthcare organizations need to develop strategies to position themselves in their competitive environment: reaching a critical size (possibly through alliances or clusters), increasing specialization, etc. Organizations build strategic visions by navigating between the different requirements in the field. In this context, the question of how workers cooperate and coordinate themselves within the organization, takes another meaning.

Adam-Ledunois S., Mansuy R., Damart S. (2016), An innovative tool for territorial shared diagnosis on poverty and social inclusion: a support for cooperation?, ISIRC 2016 (8th International Social Innovation Research Conference), Glasgow, United Kingdom

Stakeholders involved in social housing and social integration are numerous (governmental services, non-profit organizations, volunteers, local authorities, etc.). These multiple actors, with heterogeneous resources (coming partly from the government, partly from other institutions) have different areas of intervention, which does not always make actions effective, the ultimate goal being obviously to increase social utility or societal utility created. In order to both increase knowledge about housing and social integration, and improve coordination between stakeholders, the French government designed and made available to local actors a methodology for a shared territorial diagnosis, called "360° diagnosis". In this communication, we present two case studies corresponding to the deployment of this tool in two regions. We propose a critical analysis of the implementation of this tool, by focusing on its uses and effects, this next to its philosophy and its initial intentions.

Adam-Ledunois S., Canet E., Damart S. (2015), From richer business model to social innovation: the case of relocation assistance to seniors, 7th International Social Innovation Research Conference (ISIRC 2015), York, United Kingdom

Organizations in the field of social innovation management are characterized by dilemmas and contradictions. Business models (BM) that develop within the contexts of these organizations are specific: they result from compromises sometimes difficult to sustain. For some of these organizations, the business model on which they are built is symptomatic of paradoxical situations. For some social innovation based businesses, we hypothesize that the evolution of the BM is partly the result of paradoxes and conflicts between social utility values and economic performance requirements, which the entrepreneur has to face. We use the concept of ethical stress and the concept of organizational paradox for the analysis of a case: the trajectory of the BM of a company, which did not lay within the social innovation field at first. Faced with certain tensions between the nature of its activity, the entrepreneur's values and the initial BM, the company gradually moved toward the social innovation field to become a social enterprise as defined below. We highlight the trajectory of the BM and we propose a way to explain it that is based on the highlighting of paradoxical situations that caused various disruptions. Essentially, these paradoxes arise from differences between the values upheld by the entrepreneur and changes imposed by the company's requirements for economic survival.

Adam-Ledunois S., Damart S. (2015), Mapping integrative managers profiles in healthcare organizations, 31st EGOS Colloquium, Athènes, Greece

Many studies have examined the role of managers in healthcare organizations. However, very few have drawn explicitly on the concept of integration, which can be usefully deployed, to describe a certain type of management profile. The purpose of the article is to suggest a way of characterising the approaches of managers in healthcare organizations to integration. We carried out an exploratory study and used cognitive mapping techniques to analyse semi-structured interviews conducted with a panel of managers holding different positions (hospital directors, nurse managers, physicians). Building on a literature overview and Mary Parker Follett's pioneer approach to leadership, we assume that integrative managers' profile can be evaluated in two dimensions. A positioning of managers can be made on the basis either of their ability to link their levels of responsibility with the other levels of their organizations and environment (the eye level of managers) or of their ability to adopt a systemic view of their organization, seeing as this the need for cooperation (the tendency to cooperate of managers). The article suggests a way to operationalize these two dimensions through a mapping of the integrative ability of managers. The mapping has been applied in two healthcare organizations, especially on physicians, directors and health managers. An analysis of this mapping lead us to consider different forms of health organizations depending on how managers are positioned on the map and depending on how they demonstrate an ability for integration.

Damart S., Devigne M., Kletz F. (2015), Unmanaging the expected: Mindlessness processes in health care organizations, 31st EGOS Colloquium, Athènes, Greece

The present communication investigates the processes that contribute to develop an organizational mindlessness in health care organizations (HCOs). It identifies, through absenteeism management practices, several mindlessness mechanisms. It explain how they develop and go on without being fixed. The results enrich the literature on failures in HCOs. It proposes that day-to-day work should be brought back in HCOs actors' minds and talks. Our research aims to contribute to the literature on failures in HCOs from an organizational mindlessness perspective. By the way, it contributes to refinements of HROs and organizational mindfulness literature applied to HCOs' field. First and foremost, we seek to offer insights into why some expected events, such as absenteeism, remain unmanaged in spite of being widely acknowledged. We focus on organizational mechanisms which lead to a disappearance of operational work as matter of attention. Second, we seek to highlight that the behaviors of each HCOs actors, if individualistically justified, is collectively unproductive and make it harder for each other to achieve organizational awareness. Third, we contribute to the HRO and mindfulness literature which has invested considerable efforts in understanding the operational characteristics and functioning mechanisms of high-risk organizations, but experiments some troubles to extend and apply its knowledge in HCOs. We propose that the loosely-coupled characteristics of HCOs have to be considered as another way to think about reliability and mindfulness. The arguments of this paper imply that development of organizational mindfulness need to be more investigate in such loosely-coupled organizational settings.

Adam-Ledunois S., Damart S. (2015), A methodological framework for critical analysis of management innovations, EURAM Thematic conference, Montpellier, FRANCE

To detect management innovations requires investigation methods. These have not been discussed yet. Therefore, these methods should be used to determine the innovative nature of a management object (a practice, posture, structure, process, etc.). Our article aims to propose a methodological approach for characterizing the nature of a management innovation. In other words, we try to answer the question: what methods should be followed for the detection and the characterization of management innovations?Our work is an exploratory study. It is based on the study of a French insurance group with a cooperative status. This group practices a so-called "management without objectives" for decades. Is this type of management practice a management innovation? By trying to answer to this question, we have built a methodological framework that we present in this paper.Our paper will be structured as follow. First, a literature overview leads us to identify existing methods for qualifying management innovation. Then, our case study will be presented. We especially focus on the origin and characteristics of "management without objectives". At last, we derive from our case study a series of elementary methods of instruction and a way to articulate them together.

Adam-Ledunois S., Damart S. (2014), Mobilisation des acteurs, décider ensemble et management intégratif : le cas des établissements de santé?, 5e colloque du Réseau OPDE - OPDE 2014, Yverdon-les-Bains, Suisse

En management, la mobilisation d'un collectif en vue de réaliser un ensemble d'objectifs est un enjeu clef. C'est d'ailleurs l'un des rôles que la littérature a attribué depuis longtemps au manager dans les organisations. Dans cette recherche, nous nous intéressons en particulier à la capacité du manager à rendre un collectif cohérent tout en assumant la nécessité de différencier les éléments qui composent ce collectif (par exemple les sous-composantes d'une organisation), capacité qu'une littérature hétérogène aborde à travers le concept d'intégration. A cette fin, nous avons mené une recherche exploratoire réalisée dans le cadre d'une collaboration avec un groupe d'établissements de santé. Son analyse nous conduit d'une part, à proposer des axes permettant de décrire précisément ce que l'intégration signifie et d'autre part, à bâtir une cartographie de managers intégratifs.

Damart S., Kletz F. (2014), Le cadre de santé au coeur des contradictions du management public, 3ème colloque de l'Association Internationale de Recherche en Management Public - AIRMAP 2014, Aix-en-Provence, France

Au nom de l'introduction dans le monde hospitalier d'un nouveau paradigme centré sur la performance, le cadre de santé se trouve placé dans des conditions de plus en plus difficiles à tenir. D'un côté, on lui demande de contribuer à l'amélioration de l'activité et des performances de son unité/service/pôle, déclinées dans des composantes de plus en plus nombreuses (qualité, financières, innovations, etc.) ; d'un autre, il doit faire face au contingentement de ses ressources (effectifs, outils de gestion, etc.). Cette situation le conduit à passer de plus en plus de temps à essayer de « gérer » (lire et alimenter des tableaux de suivi d'activité, participer à des réunions, gérer les effectifs et les plannings, etc.), au détriment d'une présence sur le terrain et aux côtés de ses équipes et des patients. Pour permettre une évolution de cette tension, qui se traduit par une augmentation des RPS (risques psycho-sociaux), une révision profonde de l'organisation doit être envisagée, à commencer sans doute par entreprendre des actions sur le processus de formation des cadres.

Damart S., Kletz F. (2013), Formes prises par le « décider ensemble » dans les établissements sanitaires et médico-sociaux en France, 4e conférence « Des outils pour décider ensemble » - OPDE 2013, Montréal, Canada

Nous nous intéressons aux pratiques de management et à la conduite du changement dans les établissements sanitaires et médico-sociaux en France à l'heure actuelle. L'objet de cette communication est la présentation d'une partie des résultats d'une recherche qui a porté pendant plus de trois ans sur la problématique d'absentéisme des personnels soignants dans les établissements de santé.

Canet E., Damart S. (2013), Discourses on Management Concepts: A Study Based on Mary P. Follett's Concept of Integration, 59th Business History Conference Annual Meeting - BHC 2013, Columbus, Ohio, États-Unis

Mary P. Follett (1868-1933) has been considered as a pioneer in management although her contributions have been eclipsed for a long time. She contributed to give some philosophical foundations to modern theories of management. Our research follows two objectives. It aims to highlight the nature and origin of the concepts and ideas she offered. More generally, it also aims to contribute to explain the genealogy and birth of management ideas. We focus our work on one of the pillars of the conceptual edifice of Follett: the concept of integration. From a systematic and comprehensive textual analysis of books by Follett and lectures she gave to figures from the business world of her time, we highlight three results: (1) the concept of integration is produced through a process of gradual labeling; (2) Follett deliberately maintains a high degree of pragmatic ambiguity to support her reasoning; (3) she systematically demonstrates the lack of autonomy of the field of management in relation to others (political science, social psychology, etc.) in order to give value to management ideas.

Wallet-Wodka D., Damart S. (2011), Health decision modelisation: an exploratory approach using cognitive maps, 27ème Congrès International de l'Association française de Marketing, Bruxelles, Belgique

L'objectif de cet article est de proposer une modélisation du processus de décision en santé. Si la décision est au coeur du comportement du consommateur, la littérature en marketing évoque peu le problème de la décision de santé, éminemment liée aux spécificités du secteur. C'est pourquoi la recherche est de type exploratoire et utilise la technique des cartes cognitives comme base de la proposition de processus de décision de santé.

The aim of the article is to propose a model of the healthcare decision process. If the decision process is at the center of the consumer behavior theory, the literature in marketing is very poor on the subject of the healthcare decision and its specificities. The present research is based on an exploratory methodology, using cognitive cards as a base to propose different healthcare decision process.

Damart S., Saïdi-Kabèche D. (2010), De l'organisation virtuelle à l'entreprise face aux mondes virtuels : une exploration de la notion de virtualité dans les recherches en sciences de gestion, 15e Colloque de l'AIM, Le Rochelle, France

Les recherches en sciences de gestion des dernières décennies ont fréquemment interrogé la notion de virtualité. L'essentiel des contributions a concerné les opportunités que les progrès technologiques liés à l'information et à la communication ont offertes aux entreprises. L'objet de cette communication est de montrer comment les sciences de gestion se sont appropriées le concept de virtualité. Dès la fin des années quatre-vingt, l'organisation virtuelle intéresse les recherches en gestion jusqu'aux années deux mille où la contribution des mondes virtuels commence à être étudiée et pose des questions de recherche nombreuses. Nous montrons en particulier qu'il est possible de distinguer trois champs de questions. Les plus anciens travaux concernent, dès la fin des années quatre-vingt les mutations des structures organisationnelles liées à la dispersion géographique que les nouvelles technologies de l'information et de la communication autorisent. Au cours des années quatre-vingt-dix et aujourd'hui encore, d'autres recherches s'intéressent à la dématérialisation des activités de l'entreprise et à son impact sur la chaîne de valeur. Depuis le repérage des besoins des marchés jusqu'aux activités de gestion des ressources humaines en passant par les activités commerciales et logistiques, de nouvelles opportunités de création de valeur naissent et les recherches en gestion s'y intéressent. Enfin, à partir du début des années deux mille, c'est la contribution des mondes virtuels en tant qu'espace d'interaction et de collaboration que les recherches commencent à explorer.

Damart S., Kpoumié A., Rousval B., Tsoukiàs A. (2010), Using a MCDA methodology for evaluating social acceptance of hydrogen technology in France: from collective perceptions to criteria, 24th European Conference on Operational Research, Lisbonne, Portugal

A MCDA methodology has been used within a research project on the evaluation of the social acceptance of hydrogen (H2) technology in France. At a first stage we collected shared beliefs of citizens about implications of the use of H2 technology. For that purpose focus groups have been organised leading to the construction of collective causal maps. During this stage, scenarios of what would be the evolution of H2 technology use in the next decades have been identified using mainly expert reports and results of already performed forecasts. In the second stage, the causal maps have been synthesised in order to highlight the underlying values and a set of criteria upon which the scenarios could be assessed.

Damart S., Saïdi-Kabèche D. (2010), De l'organisation virtuelle à l'entreprise face aux mondes virtuels : une exploration de la notion de virtualité dans les recherches en sciences de gestion, 15e Colloque de l'AIM, La Rochelle, France

Les recherches en sciences de gestion des dernières décennies ont fréquemment interrogé la notion de virtualité. L'essentiel des contributions a concerné les opportunités que les progrès technologiques liés à l'information et à la communication ont offertes aux entreprises. L'objet de cette communication est de montrer comment les sciences de gestion se sont appropriées le concept de virtualité. Dès la fin des années quatre-vingt, l'organisation virtuelle intéresse les recherches en gestion jusqu'aux années deux mille où la contribution des mondes virtuels commence à être étudiée et pose des questions de recherche nombreuses. Nous montrons en particulier qu'il est possible de distinguer trois champs de questions. Les plus anciens travaux concernent, dès la fin des années quatre-vingt les mutations des structures organisationnelles liées à la dispersion géographique que les nouvelles technologies de l'information et de la communication autorisent. Au cours des années quatre-vingt-dix et aujourd'hui encore, d'autres recherches s'intéressent à la dématérialisation des activités de l'entreprise et à son impact sur la chaîne de valeur. Depuis le repérage des besoins des marchés jusqu'aux activités de gestion des ressources humaines en passant par les activités commerciales et logistiques, de nouvelles opportunités de création de valeur naissent et les recherches en gestion s'y intéressent. Enfin, à partir du début des années deux mille, c'est la contribution des mondes virtuels en tant qu'espace d'interaction et de collaboration que les recherches commencent à explorer.

Damart S., Defuans C., Saïdi-Kabèche D., Szpirglas M. (2010), Virtual worlds as adjustable environments for immersion in business meetings, 16th Americas Conference on Information Systems, AMCIS 2010, Lima, Pérou

Managing modern organizations requires innovative measures to facilitate interaction. In this paper, we focus on interaction mechanisms, such as business meetings. We attempt to highlight the possible contributions of virtual worlds in terms of such organizational mechanisms. This original work presents a review of the literature about business meetings and their structural properties. It also presents the specific properties of virtual worlds that serve as a mechanism for facilitating the interaction of multiple participants. Our research demonstrates that immersion is a property common to both meetings and virtual worlds. This immersion is expressed in a wide range of forms that are described in this paper.

Rodriguez T., Damart S., Rey-Valette H., Roussillon J-P. (2010), Hiérarchisation des indicateurs de développement durable par une approche multicritère participative, Conférence OPDE (Outils Pour Décider Ensemble), Montpellier, France

Cette communication présente les conditions de mise en oeuvre et les résultats d'une démarche participative de choix multicritère visant, dans une logique de recherche action, à accompagner la mise en place de l'observatoire du territoire par le Syndicat Mixte du Bassin de Thau (SMBT). Il s'agissait de sélectionner les critères et indicateurs les mieux adaptés compte tenu de représentations partagées des priorités et enjeux de durabilité du territoire. Ce type d'application d'une démarche multicritère pour la hiérarchisation d'indicateurs de développement durable étant peu courante, elle a nécessité des aménagements méthodologiques pour construire des objets de choix compatibles avec la méthode, à savoir des « systèmes d'observation ». Ceux-ci ont été définis comme des combinaisons d'indicateurs relevant des quatre domaines du développement durable (écologique, économique, social et institutionnel) mais avec des profils différenciés rendant compte de priorités thématiques. Il s'agit alors de classer différents systèmes d'information. Les auteurs présentent le déroulé de la conception et de la mise en oeuvre de la démarche en trois parties présentant successivement (1) les objectifs et la logique de la démarche, (2) le protocole méthodologique de sa mise en oeuvre et (3) les résultats en montrant que la démarche a permis une progression dans l'appropriation de l'ensemble des dimensions du développement durable par rapport à la situation antérieure où la question de la conservation de la qualité de l'eau était prioritaire.

Mousseau V., Dias L., Damart S. (2008), Indirect elicitation of MCDA sorting models using valued assignment example, 61èmes journées du groupe de travail européen sur l'aide multicritère à la décision, Chania, Grèce

This communication addresses multicriteria sorting decisions to be made by a group of decision makers, without assuming that complete and precise information exists about parameters related to their preferences, such as criteria weights. In many decision-aiding processes, the facilitator does not have the possibility to use multicriteria aggregation models with complete and precise information about preferential parameters such as weights, thresholds, etc. This difficulty is amplified in contexts with multiple decision makers because of the possible disagreement between them. We propose a methodology to help the group reach a common sorting model, in a context where numerical information raises disagreement and is hard to obtain. It is based on an aggregation / disaggregation approach for the ELECTRE TRI method, implemented on the Decision Support System (DSS) IRIS. Aided by IRIS, the group may iteratively reach an agreement on how to sort some exemplary actions, preserving the consistency of these sorting examples both at the individual level and at the collective level.

Damart S. (2007), Organizing participation to facilitate the structuring of complex strategic problems, 23rd EGOS Colloquium, Vienne, Autriche

Problem-structuring methods, often grouped together under "soft operational research" (Soft OR), are generally the result of research by practitioners for whom empirical and pragmatic considerations are fundamental. These methods have increased understanding of the stakes associated with the fact that multiple representations of a problem exist in any given socio-organizational context. Such methods have also contributed to the development of diverse facilitation techniques, which are in turn used to help small groups of participants clarify complex, conflictual or uncertain situations. Soft OR research can thus be distinguished from traditional OR research by its insistence on the "action mode" of the researcher involved and the methodologies used to organize the interaction between the different participants in an action research process (e.g., decision aiding process).Nonetheless, the research about problem-structuring aids has not totally formalized the principles for structuring the participation of multiple actors in the process. The factors that explain the choices made when initiating a group of participants, the methods for dividing a participant group into sub-groups assigned to different theme-based workshops, as well as the expected contributions of each participant and the roles that they will play, are among the factors that the action researcher must take into account. However, these factors have been relatively little explored in the literature. At most, certain aspects--such as participant personality and the constraints caused by the participants' personal and institutional biases--have been evoked to explain the manner in which participation is organized.The proposed communication has two objectives: defining what is meant by "organizing participation" and presenting one method for doing so. The first objective is to define what is meant by organizing participation in an action research process (such as a problem structuring process) and to describe the corresponding stakes. Concretely, the process of action research referred to here consists of one or more researchers intervening in small work groups that have been set up to find solutions to complex organizational and strategic problems. The implementation of a new customer relationship management strategy or the restructuration of an industrial firm's engineering division are possible examples of this type of problem. In such contexts, the purpose of the problem-structuring tools used by the intervening researcher(s) is to facilitate discussion and to help solutions representing the varied viewpoints of all work group members to emerge. Organizing participation in this context means developing a structured form of interaction between the group members. The choice of the extent of each person's participation (Who?), the nature of the participation (What?), the scheduling of the participation (When?) and the methods for dividing the work group into sub-groups (How?) are the key elements involved in organizing participation.The concerns of organizing participation are directly connected to the difficulty of taking two fundamental aspects of the action research process into account: the existence of multiple representations of a single problem and the need to integrate these multiple representations in one shared and representative solution. Our proposed communication will explain these two crucial aspects in detail.The second objective of the proposed communication is to present one possible method for organizing participation. This method calls upon cognitive mapping techniques to facilitate and structure the participation of multiple actors in a problem-structuring process. In addition to the emergence of the shared representation of the problem, the desired outcome of the method is the elaboration of a collaborative problem-solving process that includes all members of the group. The division of the participant group into subgroups, which is the premise of the "project" mode of organization, is thus one of the expected outputs of the process. The proposed method alternates interactive phases of various types so that the dual outcome mentioned above can be satisfactorily achieved.A real case study is presented to illustrate the use of our method. This study is based on our work for a large French industrial firm and works to resolve a problem connected to the combined organization of the firm's engineering and R&D activities.

Montignac F., Aloulou M., Damart S., Rousval B., Mousseau V., Bouyssou D. (2007), Pratique de la méthodologie MACBETH en situation d'experts multiples : le cas de l'évaluation des technologies de stockage d'hydrogène, MCDA'65 : 65th Meeting of the EURO Working Group on Multiple Criteria Decision Aiding, Poznan, Pologne

Damart S. (2007), A Cognitive Mapping Approach to Organizing the Participation of Multiple Actors in a Problem Structuring Process, Group Decision and Negotiation, Mont Tremblant, Canada

Problem structuring methods lead to a better understanding of problems by proposing that individuals engage in a structured process of investigation of such elements as causal relationships, connected problems, and possible solutions. This paper first examines possible ways of organizing the participation of multiple decision- makers in the varying contexts of the problem structuring process. The paper presents an original methodology based on investigating the participants' contributions with respect to the problem explored. This methodology uses cognitive mapping techniques and offers two kinds of support, the first justifying a specific division of the participant set into thematic subgroups and the second providing a basis for further exploration using different problem structuring methods.

Damart S. (2006), La construction de cartes cognitives collectives pour l'aide à la structuration de formes de coopération hybrides., XVème Conférence Internationale de Management Stratégique, Annecy / Genève, Annecy, France

Nous relevons de nombreux travaux en sciences de gestion s'appuyant sur les techniques de cartographie cognitive. Les contextes dans lesquels elles sont utilisées sont variés mais concernent beaucoup le processus de formation de la stratégie des firmes. Cette communication porte sur la proposition d'une démarche de construction de cartes cognitives collectives pour aider à structurer des relations de coopération intra organisationnelles d'un certain type. Nous utilisons le terme 'hybride' pour désigner ce type de coopération pour laquelle les complémentarités entre acteurs sont mal définies et pour laquelle l'incitation identitaire à coopérer est relâchée. Dans ces contextes, l'utilisation de cartes cognitives se heurte à un certain nombre de difficultés et nécessite de s'appuyer sur une revue de démarche de construction de cartes cognitives collectives utilisées dans d'autres contextes que celui dont nous traitons. Pour l'essentiel, les démarches passées en revue conduisent à construire des cartes partagées, à agréger des cartes individuelles ou à les comparer entre elles.Structurée en quatre phases, la démarche proposée laisse une part importante à la confrontation sémantique entre acteurs, et alterne les phases de travail collectif et les phases individuelles sans qu'à aucun moment une procédure d'agrégation ou de comparaison des cartes entre elles ne soit utilisée.Dans le cadre de cette communication, nous illustrons notre propos en montrant comment les premières phases de la démarche ont été mises en oeuvre dans le cas d'une coopération entre chercheurs d'une équipe sur un projet scientifique transverse. Nous montrons ainsi qu'un des intérêts majeurs de la démarche est de proposer aux participants de s'approprier une instrumentation du débat commune à tous et qui permet à la coopération de se structurer et ce en dépit même de l'absence de mécanismes générateurs de coopération classiquement repérés dans divers contextes organisationnels.

Damart S. (2006), Démarche participative d'aide multicritère à la sélection d'indicateurs de développement durable, 7ème congrès de la Société Française de Recherche Opérationnelle et d'Aide à la Décision (ROADEF), Lille, France

Damart S., Dias L., Mousseau V. (2005), A group multi criteria sorting methodology, Group Decision and Negotiation (GDN), Vienne, Autriche

Damart S., Dias L., Mousseau V. (2004), On sorting with aggregation/disaggregation approaches in contexts with multiple decision-makers, 15th Mini-EURO Conference Managing Uncertainty in Decision Support Models (MUSDM 2004), Coimbra, Portugal

Documents de travail

Damart S., Kpoumié A., Tsoukiàs A. (2012), Integrating Cognitive Mapping Analysis into Multi-Criteria Decision Aiding, Cahier du LAMSADE, Paris, 29

Multi-criteria decision aiding (MCDA) is a process implying two distinctiveactors (the client and the analyst) which aims at providing transparent andcoherent support for complex decision situations, taking into account valuesof decision makers involved in a speci c decision context. The theoreticalframework of MCDA traditionally addresses problems involving a singledecision maker. However, MCDA ought to investigate the case where thedecision maker is made up of groups of individuals with con icting interests.In contrast, cognitive mapping (CM) is frequently used in order to capturethe values in a group of individuals and to reduce the antagonism betweensuch values. Its ability to capture multiple values and reduce their con ictingaspects provides a rationale for decision problem analysis with multiplestakeholders. Nevertheless, capturing values by CM is not always intendedfor a subsequent multi-criteria analysis.This paper explores the integration of both techniques combining theirrespective strengths as well as their application in assessment of hydrogentechnologies scenarios in terms of their perception and social acceptabilityby the general public.

Montignac F., Mousseau V., Bouyssou D., Damart S., Aloulou M., Rousval B. (2009), L'évaluation multicritère comme aide à l'orientation de la recherche : application aux technologies de stockage embarqué de l'hydrogène, Cahier du LAMSADE, Paris, Université Paris-Dauphine, 22

Il est aujourd'hui avéré que l'augmentation de la concentration atmosphérique en gaz à effet de serre est provoquée par l'utilisation intensive des combustibles fossiles carbonés depuis le début du 20ème siècle. Dans ce contexte la recherche et le développement massif de nouveaux vecteurs énergétiques sont une nécessité, notamment dans le secteur des transports. L'hydrogène est un candidat potentiel qui pourrait se substituer aux combustibles carbonés fossiles. Cependant son déploiement à grande échelle comme carburant pour véhicules est confronté à plusieurs verrous technologiques parmi lesquels le stockage embarqué figure comme le plus difficile à lever. Trois voies technologiques sont envisagées pour stocker l'hydrogène à bord des véhicules : le stockage sous pression, le stockage liquide et le stockage solide. Chacune de ces technologies présente des avantages et inconvénients spécifiques qu'il est nécessaire d'appréhender afin de permettre aux décideurs et financeurs de la R&D d'orienter les investissements vers les voies les plus prometteuses. Cet article propose la mise en oeuvre d'une méthodologie d'évaluation multicritère pour comparer les performances des technologies de stockage embarqué d'hydrogène. Ces travaux ont été effectués dans le cadre du projet de recherche européen STORHY cofinancé par la Commission Européenne (projet du 6ème PCRD).

It is now widely recognized that the increase of greenhouse gases in the atmosphere is due to the consumption of fossil fuels since the beginning of the 20th century. In this context, research on new energies and their development on a large scale is a priority. Hydrogen is a potential candidate to replace fossil fuels for transports. However the development of its use depends on a number of technological advances, among which its on-board storage is a major one. Three technologies have been considered for the on-board storage of hydrogen in transport vehicles: gaseous storage, liquid storage and solid storage. Each of these technologies has advantages and drawbacks that it is necessary to understand and to evaluate in order to orient the R&D efforts. This paper proposes an application of an MCDA technique to compare the performances of these three technologies. This work was conducted within the framework of the European research project "STORHY" (Hydrogen Storage Systems for Automotive Application).

Damart S., Roy B. (2007), Limitations of cost benefit analysis to support public debate: the case of public transportation decision-making in France, Cahier du LAMSADE, Paris, Université Paris-Dauphine, 38

L'analyse coûts avantages est un outil d'évaluation des impacts potentiels des choix d'investissements publics. Dans de nombreux pays, en particulier la France, il est notamment mobilisé dans le cadre de processus de décision publique portant sur les investissements en infrastructures de transport. Dans les contextes de ressources publiques contraintes, la prise en compte des effets multiples de projets d'infrastructures de transport se pose sous forme d'un problème double. D'un côté, le décideur public doit gérer de la meilleure façon possible ses ressources, limitées. De l'autre côté, quand le décideur public choisit parmi différentes alternatives, il est amené à révéler un ordre de priorité qu'il a implicitement posé entre la satisfaction de différents intérêts, et cet ordre doit être perçu comme légitime. Le cas français illustre la difficulté de trouver un équilibre satisfaisant entre les connaissances experts produites par les méthodes d'ACA et les connaissances que dégage la participation des acteurs parties prenantes au cours du processus de décision. S'appuyant sur l'étude de la façon dont les institutions françaises font usage de l'ACA, cet article a pour but d'explorer comment l'utilisation des méthodes d'ACA interagit avec la pratique du débat public en France Aujourd'hui. Abstract: Cost-Benefit Analysis (CBA) is a tool used to evaluate the potential socio-economic impact of public investment choices. In many countries, particularly in France, this tool is used to support decision-making related to transportation infrastructure. In the context of questionable budgetary arbitrations, taking the multiple effects of the different choices into account makes choosing among transport infrastructure investments is a two-fold problem. On the one hand, public decision-makers have limited resources that they must use in the best way possible. On the other hand, when choosing among alternative investment projects, the decision-makers reveal the priority they have assigned to the different stakes, and these priorities must be perceived as legitimate. The French case illustrates the difficulty of striking the right balance between the expert knowledge produced by CBA methods and what is induced by the participation of various stakeholders to the decision making process. Based on a study of how French institutions make use of the CBA method, this paper aims at examining how the use of cost-benefit analysis (CBA) interacts with the practice of public debate and stakeholder participation in France today.

Cost-Benefit Analysis (CBA) is a tool used to evaluate the potential socio-economic impact of public investment choices. In many countries, particularly in France, this tool is used to support decision-making related to transportation infrastructure. In the context of questionable budgetary arbitrations, taking the multiple effects of the different choices into account makes choosing among transport infrastructure investments is a two-fold problem. On the one hand, public decision-makers have limited resources that they must use in the best way possible. On the other hand, when choosing among alternative investment projects, the decision-makers reveal the priority they have assigned to the different stakes, and these priorities must be perceived as legitimate. The French case illustrates the difficulty of striking the right balance between the expert knowledge produced by CBA methods and what is induced by the participation of various stakeholders to the decision making process. Based on a study of how French institutions make use of the CBA method, this paper aims at examining how the use of cost-benefit analysis (CBA) interacts with the practice of public debate and stakeholder participation in France today.

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