Curriculum vitae

Adrot Anouck

Maître de conférences

anouck.adrotping@dauphinepong.fr
Tel : 0144054045
Bureau : P429

Publications

Articles

Adrot A., Moriceau J-L. (2013), Introducing Performativity to Crisis Management Theory: An Illustration from the 2003 French Heat Wave Crisis Response, Journal of Contingencies and Crisis Management, 21, 1, p. 26–44

While current crisis management literature focuses on the necessity of consistent data and shared interpretation to coordinate effectively, contrastingly, this paper highlights the predominating influence of crisis responders' performances on information transmission. Based on an exploratory interpretive analysis of the 2003 French heat wave crisis response, our findings reveal that performances can support immediate reaction and involvement, but can also generate conflicts or misunderstandings that may burden coordination. This work's contribution to the crisis management literature is in threefold. First, we enrich the crisis management literature by proposing performativity as a potential analytical lens for collective action during crisis response. Second, we propose some practical recommendations to improve crisis management training through the application of the concept of performativity. Finally, we propose a critical perspective on tacitly held assumptions in crisis management.

Adrot A., Bia Figueiredo M. (2013), Handling coordination in an extreme situation: Tensions in electronic communication and organizational emptiness during the 2003 French heat wave crisis response, Systèmes d'information et management, 18, 1, p. 11-56

Cette recherche porte sur l'usage de l'email en situation extrême, et plus particulièrement dans la réponse aux crises organisationnelles provoquées par des désastres. Malgré des preuves empiriques d'une utilisation intensive de l'email durant les réponses aux crises, les pratiques de communication électronique dans ce type de contexte ont été peu étudiées et sont mal connues. En nous appuyant sur les principes de la théorie enracinée, nous avons donc étudié l'usage de l'email durant la réponse à la crise provoquée par la canicule de 2003. Nous offrons une analyse approfondie des pratiques de communication électronique développées par les acteurs lorsqu'ils répondent à la crise et font face à ce que nous appelons le vide organisationnel. Structurés autour de quatre récits, nos résultats soulignent les contradictions inhérentes aux pratiques de communication électronique durant l'épisode de canicule survenu en France en 2003. Il ressort en effet que les usages de l'email, en même temps qu'ils visaient la résolution du vide, ont souvent contribué à le maintenir, voir à l'aggraver. Pour comprendre ce phénomène, nous proposons une lecture en termes de tensions entre les dynamiques organisationnelles établies et l'expérience immédiate de la crise. Cette confrontation a induit un « enactment » ambivalent de l'email, exprimé en pratique par quatre formes de contradictions interdépendantes (réponse immédiate mais action différée; utilisation versus évitement de l'email ; centralité dans le traitement de l'information mais absence de l'action collective; patterns de communication persistants malgré un effort de résilience). Cette recherche enrichit la littérature de trois façons. Tout d'abord, elle étend le champ d'investigation des situations extrêmes à des situations non préparées et impliquant des difficultés de coordination inter-organisationnelle. Ensuite, à partir du concept de vide organisationnel, nous proposons une grille d'analyse de la communication électronique et de la coordination en situation de crise. Enfin, nous enrichissons la compréhension des usages des technologies en mettant en évidence les effets indirects de l'enactment de la technologie.

This study focuses on email use in extreme situations, in particular organizational crises in disaster settings. Despite abundant empirical evidence of intensive email use in crisis response, the question of the overall support from email to coordination in critical settings has remained unanswered. Filling this gap, we draw on grounded theory principles to conduct an exploratory investigation of email use during the 2003 French heat wave crisis response. We propose a thorough analysis of the crisis responders' electronic communication practices when they attempted to address what we label organizational emptiness. Through the narration of four episodes, our findings outline electronic communication tensions during the 2003 French heat wave crisis response: email was used by the crisis responders in a helpful as well as damaging way. Our discussion outlines four contradictory behaviors among email users - immediate communication but delayed action, centrality in information processing but absence in collective action, email use and avoidance, efforts for resilience despite persistent patterns of communication - that impeded organizational emptiness resolution, thereby burdening coordination during crisis response. This study enriches literature in three manners. First, we extend the scope of investigation of extreme situations. Second we propose organizational emptiness as an original conceptual lens to comprehensively analyze IT use in crisis coordination. Third, we offer insights on technology enactment in extreme situations.

Adrot A., Garreau L. (2010), Interagir pour improviser en situation de crise. Le cas de la canicule de 2003, Revue française de gestion, 36, 203, p. 119-131

Lors de la réponse du réseau sanitaire d'Île-de-France à la crise provoquée par la canicule de 2003, trois types d'interactions - discursives, de traduction, et fondées sur l'expérience - soutiennent la cohérence de l'improvisation organisationnelle. Cette étude suggère que le rôle des managers en situation de forte incertitude consiste à générer des interactions favorisant l'improvisation organisationnelle. Elle débouche sur des recommandations pour les aider à gérer l'improvisation organisationnelle lors d'une crise.

Three types of interactions - discursive, translating and based on experience - allowed actors to improvise consistently and manage the critical aspects of the 2003 French heat wave. Our study suggests that managers should help to generate these interactions during crisis response. It also provides and discusses practical recommendations for managers to handle organizational improvisation during crises.

Chapitres d'ouvrage

Adrot A., Rigaud É. (2015), La gestion de la sécurité dans les entreprises : de la recherche du risque zéro à la résilience, in Dauphine Recherches en Management (DRM) ., Nogatchewsky G., Perret V. (dir.), L'état des entreprises 2015, Paris?, La Découverte, p. 73-86

Communications

Leidner D., Adrot A. (2014), Introduction to the HICCS-47 Minitrack on Information and Information Systems in Crisis Response, 47th Annual Hawaii International Conference on System Sciences, Waikoloa, HI, United States

Provides an overview of the technical articles and features presented in this minitrack.

Adrot A. (2011), Crisis response, organizational improvisation and the dispassionate communicative genre during the 2003 French heat wave, 16e Colloque AIM, Saint-Denis (La Réunion), France

Ce papier examine le rôle joué par les technologies de l'information et de la communication (TIC lorsque les organisations qui répondent à des crises doivent improviser à l'échelle organisationnelle. La littérature sur le management de la crise et dans le domaine des systèmes d'information ne rend pas compte de toute la complexité du phénomène d'improvisation. Nous proposons donc de mener une étude qualitative rétrospective de la canicule de 2003 en France. En suivant une démarche inductive, nous identifions le genre de communication que nous qualifions de dépassionné, développé par les administratifs autour du fax et de l'email qui a compromis leur participation à l'improvisation organisationnelle.

This paper seeks to understand the role played by Information and Communication Technologies (ICT) in organizational improvisation during crisis response. The crisis management literature and the IS literature do not fully capture the complexity of improvisation and crisis response. Due to the lack of theoretical background in relation to ICT support to crisis improvisation, we conduct a retrospective qualitative analysis of the 2003 French heat wave crisis response. Going back and forth between theory and data, we identify the dispassionate communicative genre, developed by the administrative actors around emails and faxes that hindered their participating in organizational improvisation.

Adrot A., Hussenot A. (2011), Dealing with Organizing from the Sociomaterial Entanglement: Evidence from the 2003 French Heat Wave Crisis, 27th EGOS Colloquium : Reassembling Organizations, Gothenburg, Suède

Adrot A., Mourmant G. (2009), Technological Support To Improvisation During crisis: An Image Theory Based Approach, 4th Mediterranean Conference on Information Systems - MCIS 2009, Athènes, Grèce

Improvisation is a core dimension of crisis response. It helps organizations to deal with complexity and to figure innovative responses to crisis in a short delay. Still, our knowledge on how improvisation develops cognitively is scarce. As a result, managers miss tools that would support improvisation cognitively. This paper aims at responding to this need, by reviewing literature on crisis and improvisation to develop an artifact and deduce requirements for technology. We rely on the Image Theory developed by Beach (1998) to conceptualize improvisation as a double step cognitive process that includes the screening process. Based on the use of ontologies and semantic distance, we then translate our understanding into a set of IT requirements, which will eventually help us designing the IT artifact.

Adrot A., Pallud J. (2009), Crisis Response and IT Use Literature Review and Suggestions for Future Research, 15th Americas Conference on Information Systems (AMCIS 2009), San Francisco, États-Unis

Crisis response highly depends on managers' use of information technologies (IT). Given the growing frequency of crisis, it is urgent to concretely investigate IT use in crisis response. Still, crisis characteristics have been tacitly overlooked in the literature on IT usage. As a result, both researchers and managers rely on a routine view of IT usage that does not match to the reality of crisis. Knowledge on IT usage in crisis response is missing and managers lack specific recommendations regarding IT use. The objective of this paper is to respond to that gap by proposing a literature review of the variables that affect crisis response and are likely to differ from routine to crisis situation. From this review, we suggest some potential questions for future research on IT usage. Doing so, we promote more salient recommendations on IT use to managers and IT professionals.

Garreau L., Adrot A. (2009), Approcher la réalité de l'improvisation organisationnelle en temps de crise : l'analyse des interactions durant la réponse à la canicule française de 2003, AIMS, Grenoble, France

L'improvisation suscite un intérêt croissant dans la littérature managériale. Cependant, le cas particulier de l'improvisation organisationnelle a été relativement peu étudié jusqu'ici. Au- delà d'une simple transposition des caractéristiques individuelles au niveau collectif, il manque une opérationnalisation claire du concept qui permette de caractériser l'improvisation et d'en découvrir les mécanismes. Une meilleure compréhension de l'improvisation organisationnelle modifierait les représentations, encore négatives, que se font les praticiens de l'improvisation. Toutefois, dans le domaine hospitalier, caractérisé par une forte institutionnalisation des pratiques, l'improvisation est principalement reconnue comme indispensable en situation critique. Il est donc nécessaire de mieux étudier l'improvisation, car celle-ci s'avère être une ressource cruciale à la résolution de problèmes complexes en situation de pression émotionnelle et temporelle forte. L'objectif de cette étude, en cours de réalisation, est de proposer une compréhension de l'improvisation organisationnelle au travers des interactions interindividuelles. En suivant les principes de la théorie enracinée, nous menons une analyse rétrospective de la réponse à la canicule de 2003 par trois structures hospitalières d'Ile-de-France. Les premières analyses de notre étude mettent en évidence trois types d'interactions : des interactions discursives, sources de développement de nouvelles pratiques, des interactions de traduction qui génèrent un référentiel commun de pratiques, et des interactions basées sur l'expertise qui légitiment certaines pratiques. La mise en évidence de telles interactions nous semble cruciale pour une meilleure compréhension de l'improvisation. Aussi, les éléments émergents de nos premières analyses semblent très proches des éléments théoriques du cadre des capacités dynamiques. Cela nous conduit ainsi à discuter la pertinence de l'approche des capacités dynamiques comme cadre d'analyse des interactions composant l'improvisation organisationnelle en situation de crise.

Garreau L., Adrot A. (2009), Sense as a bridge between crisis and improvisation: how people make sense of a crisis to improvise ?, 27th Standing Conference on Organizational Symbolism, Copenhague, Danemark

This papers aims at understanding the role of sense when actors improvise during crisis. Literature about improvisation show little explanation of how individual improvisation becomes collective and coherent. The use of the concept of sense as a bridge between crisis and improvisation enable us to identify three mechanisms related to sense that contribute to organizational improvisation in crisis response -detection, mobilization, response- as well as mechanisms that take part into the collective turn of crisis response through improvisation.

Adrot A., Robey D. (2008), Information Technology, Improvisation and Crisis Response: Review of Literature and Proposal for Theory, 14th Americas Conference on Information Systems, Toronto, Canada

Crisis response is generally acknowledged as a crucial aspect of crisis management. Crisis response often requires a need to improvise because the circumstances demand spontaneous innovation that departs from established procedures. Although previous research has acknowledged improvisation as a valuable component of crisis response, it has not provided adequate conceptual understanding of improvisation. Moreover, studies on the role played by information technology (IT) in crisis are inconsistent regarding the ways that IT may support improvised responses. As a result, few recommendations could be formulated to guide practitioners in using IT to respond to crises, thereby wasting crucial resources. This paper proposes a definition of improvisation that emphasizes its relationship to dynamic capabilities and organizational routines. Using this definition, we analyze the literature on crisis management. The results show that IT enables the reuse of existing resources in novel and spontaneous ways but also supports collaboration and leadership expertise.

Adrot A. (2008), Information Technology and Crisis Response: A Key Resource for Organizational Improvisation?, International Conference on Information Systems - Doctoral Consortium, Paris, France

Adrot A. (2008), L'apport des technologies de l'information aux organisations qui improvisent en situation de crise, Atelier Doctoral de l'AIM, Aix-en-Provence, France

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