Nathalie Fleck is Professor of Marketing at Paris Dauphine-PSL University. After graduating from ESSEC Business School, she pursued a career as a Marketing manager at Danone for ten years, and then began her academic career at Paris Dauphine University. After several years at CY University and Le Mans University, she joined back Paris Dauphine PSL.
She is an expert on branding and consumer behavior. Her research focuses on strategic brand partnerships and on incongruence effects in marketing. She is the co-author of Management stratégique de la marque (Pearson) and wrote several chapters in books such as Management transversal de la marque (Dunod), Quand les artistes s’emparent des marques (Dunod), or else Augmented Customer Strategy (John Wiley & Sons). She also published numerous articles in journals like Psychology & Marketing, Journal of Business Research, Journal of Product and Brand Management, Journal of Retailing and Consumer Services, Qualitative Market Research, Recherche et Applications en Marketing.
De Villartay S., Berger-Remy F., Fleck N. (2023), Quand l’expérience de travail se met en scène. Pourquoi les collaborateurs relaient (ou non) les témoignages vidéo de leurs pairs : rôle de la congruence et de l’identité sociale, @GRH, vol. 49, n°4, p. 101-126
Ardelet C., Fleck N., Grobert J. (2022), When a clean scent soothes the soul: Developing a positive attitude toward sharing service space with strangers, Journal of Retailing and Consumer Services, vol. 68, p. 103051
Michel G., Torelli C., Fleck N., Hubert B. (2022), Self-brand values congruity and incongruity: Their impacts on self-expansion and consumers’ responses to brands, Journal of Business Research, vol. 142, p. 301-316
Louis D., Lombart C., Fleck N. (2021), Comparaison de l’impact de différentes actions RSE d’une enseigne sur sa relation avec ses consommateurs, Management & Avenir, vol. 3, n°123, p. 37-66
Dézécot J., Fleck N. (2021), Perceptions, freins et motivations des consommateurs à l’égard des artisans des métiers de bouche, Décisions Marketing, vol. 3, n°103, p. 55-81
Zeitoun V., Michel G., Fleck N. (2020), When brands use CEOs and employees as spokespersons: A framework for understanding internal endorsement, Qualitative Market Research, vol. 23, n°2, p. 241-264
Ambroise L., Fleck N., Lefebvre C. (2019), La coopétition, une nouvelle approche stratégique pour mieux gérer les relations entre PME et distributeurs, Décisions Marketing, vol. 4, n°92, p. 31-51
Fleck N., Michel G., Zeitoun V. (2014), Brand Personification through the Use of Spokespeople: An Exploratory Study of Ordinary Employees, CEOs, and Celebrities Featured in Advertising, Psychology & Marketing, vol. 31, n°1, p. 84-92
Fleck N., Korchia M., Le Roy I. (2012), Celebrities in Advertising: Looking for Congruence or Likability?, Psychology & Marketing, vol. 29, n°9, p. 651-662
Maille V., Fleck N. (2011), Congruence perçue par le consommateur : vers une clarification du concept, de sa formation et de sa mesure, Recherche et applications en marketing (French edition), vol. 26, n°2, p. 77-111
Maille V., Fleck N. (2011), Perceived Congruence and Incongruence: Toward a Clarification of the Concept, its Formation and Measure, Recherche et Applications en Marketing (English Edition), vol. 26, n°2, p. 77-113
Fleck N., Maille V. (2010), Trente ans de travaux contradictoires sur l'influence de la congruence perçue par le consommateur: synthèse, limites et voies de recherche, Recherche et applications en marketing (French edition), vol. 25, n°4, p. 69-92
Quester P., Fleck N. (2010), Club Med: coping with corporate brand evolution, The Journal of Product and Brand Management, vol. 19, n°2, p. 94-102
Fleck N., Maille V. (2010), Thirty Years of Conflicting Studies on the Influence of Congruence as perceived by the Consumer: Overview, Limitations and Avenues for Research, Recherche et Applications en Marketing (English Edition), vol. 25, n°4, p. 69-92
Fleck N., Nabec L. (2010), L'enseigne : un capital pour le distributeur, Management & Avenir, vol. 38, n°8, p. 14-32
Fleck N. (2007), Le parrainage : d’une intuition à une stratégie de communication, Décisions Marketing, vol. 47, p. 7-20
Fleck N., Quester P. (2007), Birds of a feather flock together… definition, role and measure of congruence: An application to sponsorship, Psychology & Marketing, vol. 24, n°11, p. 975-1000
Keller K., Fleck N., Fontaine I. (2009), Management stratégique de la marque, Montreuil: Pearson, 380 p.
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Louis D., Lombart C., Fleck N. (2023), Responsabilité sociale et fidélisation, in T. Delecolle, F. Jacob & I. Prim-Allaz, Nouveaux territoires de la stratégie clients : Manager les transitions responsables, environnementales, éthiques ISTE, p. 43-56
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Fleck N., Lachat A., Le Nagard E. (2021), L’hyperréalisme induit par les images en ultra-haute définition : Quand l'amélioration de la qualité de l'image détériore l'expérience de visionnage, in , International Marketing Trends Congress (IMTC) 2021, Paris, International Marketing Trends Conference
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Vivarelli A., Fleck N., Fournier M. (2022), En quoi la digitalisation des enceintes sportives peut-elle changer l’expérience du spectateur ?, Congrès International de l’AFM, Tunis, Tunisie
Vivarelli A., Fleck N., Fournier M. (2022), Pourquoi un fan de sport est-il fan ? Analyse du spectacle sportif comme objet de consommation à travers les motivations du fan, Acts of the 21th International Marketing Trends Congress, Rome, Italie
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Ardelet C., Fleck N., grobert J. (2017), Parfum d’ambiance : quel impact sur la propreté, la sécurité et la satisfaction perçues dans les gares ?, 33ème congrès international de l'afm (Association Française du Marketing), Tours, France
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