lionel.garreau@dauphine.psl.eu
Phone
: 01 44 05 49 17, 0672970877
Office
: P421
Personal URL
Lionel Garreau is an Associate Professor of Strategic Management at Université Paris-Dauphine. His works deals primilarily with sensemaking and strategy as practice. His current projects draw on strategic sensemaking in the agricultural sector, trying to identify the sensemaking logics that underpins current changes in the agricultural and food sectors. Lionel is en expert in qualitative data analysis.
Vacquier R., Garreau L., Dameron S. (2024), The Construction of A Strategic Issue: Issue Selling as A Narrative Process, M@n@gement, vol. 27, n°1, p. 19-37
Roussignol N., Garreau L. (2024), Shifting from an analytical paradigm to a systems paradigm: A fundamentally systemic approach of the business model concept to tackling complexity, Scandinavian Journal of Management, vol. 40, n°4, p. 1-11
Baïada-Hirèche L., Garreau L., Pasquero J. (2024), Sense-Remaking: Unpacking Ethical Judgment Change in a Business Ethics Course, M@n@gement, vol. 27, n°2, p. 50-67
Fernandez A-S., Garreau L. (2023), Management Research: Overcoming the Research/Relevance Gap, M@n@gement, vol. 26, n°1, p. 1-2
GABRIAGUES A., Garreau L. (2023), Recasting organizational hybridity: a new approach to the incompatibility of institutional logics through the higher common principle, M@n@gement, vol. 26, n°2, p. 16-33
Garreau L., Perrot S. (2023), Comment manager une communauté professionnelle ?, Harvard Business Review, vol. https://www.hbrfrance.fr/management/comment-manager-une-communaute-professionnelle-60317
Bardon T., Garreau L., Abdallah C., Journé B., Korica M. (2020), Rethinking Observation: Challenges and Practices, M@n@gement, vol. 23, n°3, p. 1-8
Garreau L. (2020), Petit précis méthodologique, Le Libellio d'Aegis, vol. 16, n°2, p. 51-64
Laszczuk A., Garreau L., Mendiondou P. (2020), Synergies recherche-pratique "à destination" et "chemin faisant". Expérience d'une thèse CIFRE au sein d'un cabinet de conseil, Revue internationale P.M.E., vol. 33, n°2, p. 9–15
Royer I., Garreau L., Roulet T. (2019), La quantification des données qualitatives : intérêts et difficultés en sciences de gestion, Finance contrôle stratégie, vol. 2019, n°NS6, p. 1-26
Friesl M., Garreau L., Heracleous L. (2019), When the parent imitates the child: Strategic renewal through separation and reintegration of subsidiaries, Strategic Organization, vol. 17, n°1, p. 62–94
Garreau L., Laszczuk A. (2018), Le Journal de Bord Sibyllique, Finance contrôle stratégie, vol. 21, n°3, p. 1-26
Garreau L., Laszczuk A., Maucuer R. (2015), La mise en oeuvre du changement de business model : les apports du modèle 4C, Management International, vol. 19, n°3, p. 169-183
Garreau L. (2015), De l'utilisation de la circularité en MTE : vers un dépassement de la tension entre créativité et rigueur méthodologique, Approches inductives, vol. 2, n°1, p. 211-242
Garreau L., Grimand A., Mouricou P. (2015), Drawing on the Map: An Exploration of Strategic Sensemaking/Giving Practices using Visual Representations, British Journal of Management, vol. 26, n°4, p. 689-712
Journé B., Garreau L., Grimand A. (2012), Face à la complexité Illusions, audaces, humilités, Revue française de gestion, vol. 38, n°223, p. 15-25
Garreau L. (2012), La méthode enracinée. Une méthodologie permettant de proposer des cadres conceptuels depuis des données empiriques ou comment accéder à l'opérationnalisation d'un concept complexe au travers de la théorie enracinée ?, Revue internationale de psychosociologie, vol. 16, n°44, p. 89-115
Garreau L., Mouricou P. (2012), Sens, objets et stratégie en pratiques dans un projet immobilier, Revue française de gestion, vol. 38, n°223, p. 137-152
Bandeira-de-Mello R., Garreau L. (2011), L’utilisation d’Atlas.ti pour améliorer les recherches dans le cadre de la Méthode de la Théorisation Enracinée (MTE) : panacée ou mirage ?, Recherches qualitatives, vol. 30, n°2, p. 175-202
Pozzebon M., Garreau L., Bandeira-de-Mello R., Petrini M. (2011), Unpacking researchers' creativity and imagination in grounded theorizing : An exemplar from IS research, Information and Organization, vol. 21, n°4, p. 177-193
Garreau L., Adrot A. (2010), Interagir pour improviser en situation de crise. Le cas de la canicule de 2003, Revue française de gestion, vol. 36, n°203, p. 119-131
Kalika M., Mouricou P., Garreau L. (2023), Le mémoire de master, 6ème édition, Paris: Dunod
Kalika M., Mouricou P., Garreau L. (2018), Le mémoire de master : Piloter un mémoire, rédiger un rapport, préparer une soutenance, Paris: Dunod, 208 p.
Garreau L. (2010), Apport du concept de sens à l'étude du fonctionnement d'équipes projet. Études de cas de développement de centres commerciaux chez Immochan, Sarrebruck: Editions universitaires europeennes, IV-421 p.
Garreau L., Perrot S. (2023), Comment manager une communauté professionnelle, in Michaïlesco C. et Damart S., L'état du management 2023, Paris: La Découverte, p. 55-64
Garreau L. (2022), La mission de l’entreprise et son influence sur le sens au travail, in Michaïlesco C. et Damart S., L'état du management 2022, Paris: La Découverte, p. 42-51
Mouricou P., Garreau L. (2019), L’analyse des relations dans les démarches qualitatives qui visent la théorisation, in Garreau, Lionel ; Romelaer, Pierre, Méthodes de recherche qualitatives innovantes, Paris: Economica, p. 209-229
Laszczuk A., Garreau L. (2019), Le journal de bord sibyllique, in Garreau, Lionel ; Romelaer Pierre, Méthodes de recherche qualitatives innovantes, Paris: Economica, p. 189-206
Perrot S., Garreau L. (2016), L'engagement des salariés vu par les dirigeants, in Nogatchewsky, G., Perret, V., L'état des entreprises, Paris: La Découverte, p. 55-64
Garreau L., Dameron S. (2014), De l'intelligence économique à l'intelligence stratégique : organiser la circulation de l'information sensible dans l'entreprise, in Dauphine Recherches en management, L’état des entreprises 2014, Paris: La Découverte, p. 45-55
Garreau L., Mbengue A., Vandangeon-Derumez I. (2014), Construire un modèle, in Thiétart, Raymond-Alain, Méthodes de recherche en management, Paris: Dunod, p. VIII-647
Garreau L., Vandangeon-Derumez I. (2014), Analyses longitudinales, in Thiétart, Raymond-Alain, Méthodes de recherche en management, Paris: Dunod, p. VIII-647
Hardy C., Garreau L. (2013), Le développement durable : un vecteur de sens pour les acteurs des projets d’action publique territoriale, in Tiberghien, Bruno, Management public durable : dialogue autour de la Méditerranée, Bruxelles: Bruylant, p. 464
Garreau L. (2012), Le sens au travail, in Pezet, Anne, L'état des entreprises 2013, Paris: La Découverte, p. 49-60
Garreau L. (2012), La vie, la VRAIE… Le management de projet au quotidien au sein du Groupe Auchan, in Guédon, Jérôme, Cas en management de projet, Cormelles-le-Royal: EMS - Editions Management et Sociétés, p. 163 pages
Garreau L., Romelaer P. (2019), Méthodes de Recherche Qualitatives Innovantes, Paris: Economica, 313 p.
Kettani Z., Garreau L., Belemlih A. (2024), Exploring competitive intelligence through the lens of managerial openness: a literature review and future research agenda, XXXIIIème conférence de l’AIMS (Association Internationale de Management Stratégique), Montréal, Canada
Kettani Z., Garreau L., Belemlih A. (2024), Exploring competitive intelligence through the lens of managerial openness: a literature review and future research agenda, European Academy of Management (EURAM) Conference, Bath, Royaume-Uni
Gabriagues A., Besson S., Garreau L. (2024), Reimagining the Learning Organization: Unveiling the Untapped Potential of a Fundamentally Systemic Approach, European Academy of Management (EURAM) Conference, Bath, Royaume-Uni
Gabriagues A., Besson S., Garreau L. (2024), Reimagining the Learning Organization: Unveiling the Untapped Potential of a Fundamentally Systemic Approach, 16e Colloque de l’AGECSO (Association pour la Gestion des Connaissances dans les Sociétés et les Organisations), Paris, France
Gabriagues A., Besson S., Garreau L. (2024), Reimagining the Learning Organization: Unveiling the Untapped Potential of a Fundamentally Systemic Approach, XXXIIIème conférence de l’AIMS (Association Internationale de Management Stratégique), Montréal, Canada
Mijailovic T., Garreau L., GABRIAGUES A. (2023), Dépasser les tensions au sein des business models hybrides. Application de la perspective systémique au cas Café Joyeux, XXXIIème Conférence de l' AIMS (Association Internationale de Management Stratégique), Strasbourg, France
Hellmann R., Inizan M., Huron A., Fayemendy A-S., Garreau L. (2023), Developing an ecosystem-integrated business model, Strategic Management Society Conference, Toronto, Canada
Danawi L., Garreau L. (2023), A Dynamic Perspective On Middle Managers Issue Selling, XXXIIème Conférence de l' AIMS (Association Internationale de Management Stratégique), Strasbourg, France
Bou-Daher G., Garreau L., Bouty I. (2022), Reconsidering RBV in the platform economy age: the central role of interdependence, XXXIe Conférence annuelle AIMS, Annecy, France
Soubeiran E., Garreau L. (2022), Pre-Competition: A Theoretical and Empirical Condition for Applying RBV to Natural Resources, XXXIème conférence de l’AIMS, Annecy, France
Bou-Daher G., Garreau L., Bouty I. (2022), Reconsidering RBV in the platform economy age: the central role of interdependence., British Academy of Management Conference, Manchester, Royaume-Uni
Roussignol N., Garreau L. (2021), Passer de l’analyse à la compréhension du business model : agenda de recherche pour une approche systémique du business model, XXXème conférence de l'Association Internationale de Management Strategique (AIMS), Online
Langlois M., Garreau L., Perret V. (2021), “We are open”: From a Functional Perspective to Identity-Based Openness, 37th EGOS Colloquium Sub-theme 48 : Openness as an organizing Principle – Revisiting Diversity and Inclusion in Strategy, Innovation and Beyond, Online, Autre
Langlois M., Garreau L., Perret V. (2021), “We are open”: Making sense of identity-based openness, 12th International Symposium on Process Organisation Studies (PROS), Online, Autre
Belemlih A., Garreau L. (2021), Emergent interorganizational strategizing dealing with territory-based wicked issues: a sensemaking perspective. The case of two emerging territory development initiatives in Morocco, EGOS colloquium 2021, Amsterdam
Laszczuk A., Garreau L. (2020), Pivoting Business Model: a Two-stroke Sensemaking Process, XXIXème conférence de l'AIMS
Vacquier R., Garreau L., Dameron S. (2020), La construction d’une problématique stratégique : L’issue selling comme mise en récit, XXIXème conférence de l'AIMS
Gabriagues A., Garreau L. (2020), Lost in institutional pluralism : repenser l’hybridité organisationnelle comme modalité de pluralisme institutionnel, XXIXème conférence de l'AIMS
Lecomte L., Garreau L. (2020), Comprendre le processus d’hybridation de Business Model par le développement d’une logique féministe, XXIXème conférence de l'AIMS
Friesl M., Garreau L., Newton R. (2020), Identity Maintenance and Misaligned Sensemaking in Situations of Deliberate Organizational Closure, 36th EGOS Colloquium
Friesl M., Garreau L., Newton R. (2019), Strategy in the Danger Zone: Identity maintenance and misaligned sensemaking in instances of deliberate organizational closure, 38th Strategic Management Society Conference, Mineapolis, États-Unis
Loukopoulos P., Garreau L. (2018), Understanding sensegiving Practices of Middle Managers during Strategic Change: a dynamic perspective, Strategic Management Society (SMS) 38th annual conference, Paris, France
Laszczuk A., Garreau L. (2018), Business modeling: a sensemaking perspective, XXVIIe conférence de l'Association Internationale de Management Stratégique (AIMS), Montpellier, France
Garreau L., Amata A. (2017), Derrière les circuits courts agricoles, un même engagement, deux modèles de fonctionnement, Colloque du RIODD, Paris, France
Laszczuk A., Garreau L., De Montmorillon B. (2017), Understanding emergence in business model development: how companies interact with stakeholders to deal with environmental ambiguity, XXVIème conférence de l'Association Internationale de Management Stratégique, Lyon, France
Friesl M., Garreau L., Heracleous L. (2016), When the Parent Imitates the Child: Renewal through the Separation and Re-integration of a Subsidiary, Strategic Management Society annual conference, Berlin, Allemagne
Laszczuk A., Garreau L., De Montmorillon B. (2016), Business model emergence and evolution: a sensemaking approach, Strategic Management Society 36th annual conference, Berlin, Allemagne
Laszczuk A., Garreau L., De Montmorillon B. (2016), Business model emergence and evolution: a sensemaking approach, European Group for Organization Studies (EGOS), Naples, Italie
Laszczuk A., Garreau L. (2015), Le journal de bord sibyllique : de l’importance des anticipations dans le processus de construction de sens du chercheur en immersion, XXIVème conférence annuelle de l’Association Internationale de Management Stratégique - AIMS 2015, Paris, France
Friesl M., Garreau L. (2015), Strategic renewal through multilevel balancing, Annual 15th EURAM Conference - European Academy of Management, Pologne
Garreau L., Hireche Baiada L. (2014), Exploring the dynamics of ethical judgment: The Sensemaking-Based Evolution Model, XXIIIème conférence annuelle de l’Association Internationale de Management Stratégique - AIMS 2014, Rennes, France
Garreau L., Hireche Baiada L. (2014), The dynamics of ethical judgment: an essay of modelization, EURAM 2014 - 14th Annual Conference of the European Academy of Management - Waves and winds of strategic leadership for sustainable competitiveness, Valence, Espagne
Garreau L., Friesl M. (2014), Against the Grain: Capability Renewal through Contested Initiatives, 34th Strategic Management Society Annual International Conference, Madrid, Espagne
Dameron S., Garreau L., Gour A. (2013), Fishing or hunting? Strategic information circulation practices to reach sustainable competitive advantage, Strategic Management Society (SMS) 33rd Annual International Conference, Atlanta, États-Unis
Garreau L., Laszczuk A., Maucuer R. (2013), Intégrer l'évolution de la stratégie et l'aspect humain de l'organisation dans l'approche par le Business Model : les apports du Modèle 4C, XXIIème conférence annuelle de l'Association Internationale de Management Stratégique - AIMS 2013, Clermont-Ferrand, France
Hireche Baiada L., Garreau L. (2013), Revealing mechanisms of ethical judgement evolution: construction, deconstruction, reconstruction, 31st Standing Conference on Organizational Symbolism, Varsovie, Pologne
Garreau L., Mouricou P. (2012), Strategizing through Sensemaking Practices: Mapping Out a Real Estate Project, 32nd Strategic Management Society Annual Conference, Prague, Tchèque, rÉpublique
Garreau L., Maucuer R. (2012), Business Remodelling: How Civil Society Organizations Use Mise-en-sens Tactics to Shape Companies Strategy?, 32nd Strategic Management Society Annual Conference, Prague, Tchèque, rÉpublique
Garreau L., Mouricou P. (2012), Strategizing through visual representations: sensemaking practices at work in a real estate project, 28th EGOS Colloquium - Design!?, Helsinki, Finlande
Garreau L., Perrot S. (2012), Comprendre la dynamique de la socialisation organisationnelle : une approche par le sensemaking, XXIème conférence de l'AIMS, Lille, France
Garreau L., Perrot S. (2011), Le rôle des émotions dans la socialisation organisationnelle: une approche par le sensemaking, XXIIème Congrès de l'AGRH à Marrakech :vers un management des ressources humaines durable et bienveillant ?, Marrakech, Maroc
Garreau L., Mouricou P. (2011), La fabrique de la stratégie dans un projet immobilier : Construire du sens sur la base de représentations visuelles, XXe conférence de l’AIMS, Nantes, France
Mouricou P., Garreau L. (2010), Drawing on the map: The use of maps to shape sense in project organizations, "Talk, Text and Tools in the Practice of Strategy" First International Strategy as Practice workshop in North America, Montréal, Canada
Garreau L., Bandeira-de-Mello R. (2010), La théorie enracinée en pratique : vers un dépassement de la tension entre scientificité et créativité dans les recherches basées sur la théorie enracinée ?, AIMS, Luxembourg, Luxembourg
Garreau L. (2009), When sense bridges cognition, emotion and aims: developing a new framework to study sense in organization research, 27th Standing Conference on Organizational Symbolism (SCOS), Copenhague, Danemark
Bandeira-de-Mello R., Garreau L. (2009), What do you do to develop creativity in Grounded Theory? Using Art knowledge in constant comparison, 25th European Group for Organizational Studies (EGOS) 2009, Barcelone, Espagne
Bandeira-de-Mello R., Garreau L. (2009), The Use of Art Knowledge to Enhance Creativity in Grounded Theory Research, Associaçao Nacional de Pos-Graduaçao e Pequisa em Administraçao (ANPAD 2009), Sao Paulo, BrÉsil
Garreau L. (2009), Exploring the suffering of project managers through the lens of sense: the case study of shopping centers development by Auchan, 24th Cardiff Employment Research Unit (ERU) Annual Conference, Cardiff, Royaume-Uni
Adrot A., Garreau L. (2009), Sense as a bridge between crisis and improvisation: how people make sense of a crisis to improvise ?, 27th Standing Conference on Organizational Symbolism, Copenhague, Danemark
Adrot A., Garreau L. (2009), Approcher la réalité de l’improvisation organisationnelle en temps de crise : l’analyse des interactions durant la réponse à la canicule française de 2003, AIMS, Grenoble, France
Garreau L. (2009), Accéder à l'opérationnalisation d'un concept complexe au travers de la théorie enracinée : le cas du concept de sens, Méthodes émergentes et recherche en GRH, 20e congrès de l'AGRH, Toulouse, France
Garreau L. (2008), Sens et gestion du sens en management de projets, XVIIe conférence internationale de management stratégique, Séminaire doctoral AIMS, EDHEC Business School, Nice, France
Bandeira-de-Mello R., Garreau L. (2008), Possibilités et pièges liés à l'utilisation des logiciels dans le processus d'analyse au travers de la théorie enracinée, Conférence de l'AIMS, Nice, France
Garreau L. (2008), The impact of the strategy and projects of a retail store group in the development of franchised cities in France: an approach through enactment of vision, 24th EGOS Colloquium, Amsterdam, Pays-Bas
Garreau L. (2007), Sense and meaning of project for members, the case of shopping centre and shopping area conception by Immochan, International doctoral workshop Aegis - Saïd Business School, Oxford, Royaume-Uni
Garreau L. (2006), Création de sens et apprentissage organisationnel, une perspective croisée, Congrès de l'AGRH, Reims, France
Garreau L. (2024), Open strategy : pourquoi et comment ouvrir les processus stratégiques, Harvard Business Review France, 26 septembre 2024, https://www.hbrfrance.fr/strategie/open-strategy-pourquoi-et-comment-ouvrir-les-processus-strategiques-60753
Garreau L., Desjardins J. (2024), Pourquoi l'engagement politique des entreprises dépasse la RSE, Harvard Business Review France, 9 juillet 2024, https://www.hbrfrance.fr/strategie/comprendre-lengagement-politique-des-entreprises-60656
Garreau L. (2024), (Re)donnez du sens à votre travail grâce à une formation doctorale en management, Harvard business Review France, https://www.hbrfrance.fr/management/redonner-du-sens-a-votre-travail-grace-a-une-formation-doctorale-en-management-60542
Garreau, L. (2024), De l?économie régénérative à l?économie triplement régénérative, Harvard Business Review France, 13 mars 2024, https://www.hbrfrance.fr/strategie/de-leconomie-regenerative-a-leconomie-triplement-regenerative-60484
Garreau L. (2024), Au-delà de la logique économique, pourquoi l'entreprise hybride peut-elle être une 3e voie, Harvard Business Review France, 15 janvier 2024, https://www.hbrfrance.fr/organisation/comment-manager-une-organisation-hybride-60396
Garreau L., Perrot S. (2023), Comment manager une communauté professionnelle ?, Harvard Business Review France, 15 novembre, https://www.hbrfrance.fr/management/comment-manager-une-communaute-professionnelle-60317
Garreau L. (2023), Définir une mission d?entreprise pour générer du sens, une fausse bonne idée ?, Harvard Business Review France, 31 août, https://www.hbrfrance.fr/strategie/definir-une-mission-dentreprise-pour-generer-du-sens-une-fausse-bonne-idee-60217
Garreau L. (2022), S?engager tous les jours au travail, Emission La force de l'engagement, Sud Radio, 27 novembre, https://www.sudradio.fr/emission/la-force-de-lengagement-11
Garreau, L., (2016), Lagriculture française, une question de positionnement stratégique ?, www.theconversation.com, publié le 11 février
Volle, P., Garreau, L., (2016), Il faut plus de formations doctorales à orientation professionnelle!, www.theconversation.com, 29 mars
Garreau, L., (2015), De l'Âutilisation de la circularité en MTE : vers un dépassement de la tension entre créativité et rigueur méthodologique , Approches inductives : Travail intellectuel et construction des connaissances, vol. 2, n° 1, pp. 211-242
Garreau L., (2012), La méthode enracinée. Une méthodologie permettant de proposer des cadres conceptuels depuis des données empiriques ou comment accéder à l'opérationnalisation d'un concept complexe au travers de la théorie enracinée ?, Revue Internationale de Psychosociologie, 16, 44, pp. 89-115
Garreau L., (2012), La vie, la VRAIE... Le management de projet au quotidien au sein du groupe Auchan , Cas pédagogique en management de projet. Entreprise Auchan: construction d'une nouveau centre commercial
Garreau, L., La puissance des visuels pour réussir une réunion stratégique , Dauphine Recherches, Spécial Gestion, Juillet 2016