Curriculum vitae

Depeyre Colette

Associate Professor
DRM

colette.depeyreping@dauphine.pslpong.eu

Biography

Colette Depeyre is Associate Professor at Université Paris Dauphine - PSL. Her research at Dauphine Recherches en Management (UMR CNRS 7088) is focused on the adaptation of the capabilities of organizations and associated market dynamics, in the context of complex product systems as well as in the textile, fashion and luxury industries. Current projects deal with transformations in the textile industry and the revalorisation of materials in fashion. She is the academic leader of the ENAMOMA-PSL programme, coordinator of ANR research project IDEOMM on waste revalorisation in fashion, and co-holder of the Chair for a responsible textile industry.

Latest publications

Articles

Garcias F., Dalmasso C., Depeyre C. (2024), “Can’t Remember What I Forgot:” Investigating Organizational Forgetting Within a Project-Based Organization, Project Management Journal, vol. 0, n°0, p. 1-17

Depeyre C., Schmitt J. (2024), Des déchets pour réenchanter la mode ?, Dauphine éclairages

Depeyre C., Rigaud E., Seraidarian F. (2018), Coopetition in the French luxury industry: five cases of brand-building by suppliers of luxury brands, Journal of Brand Management, vol. 25, n°5, p. 463-473

Depeyre C., Rigaud E., Seraidarian F. (2017), Quelles stratégies pour les sous-traitants face aux reconfigurations des chaînes de valeur ? Le cas de la joaillerie en France, Annales des Mines - Gérer et comprendre, vol. 1, n°127, p. 3-14

Cartier M., Depeyre C. (2017), Les stratégies de rupture : repenser et incarner de nouveaux modèles de création de valeur, Economie et management, n°165, p. 5-10

Vergne J-P., Depeyre C. (2016), How do Firms Adapt? A Fuzzy-Set Analysis of the Role of Cognition and Capabilities in U.S. Defense Firms’ Responses to 9/11, Academy of Management Journal, vol. 59, n°5, p. 1653-1680

Blanchet V., Depeyre C. (2016), Exploring the Shaping of Markets through Controversies: Methodological Propositions for Macromarketing Studies, Journal of Macromarketing, vol. 36, n°1, p. 41-53

Depeyre C. (2015), Salvatore Ferragamo, Le Libellio d'Aegis, vol. 11, n°4, p. 11-18

Depeyre C. (2013), Boeing Boeing : la dualité civil-militaire source d’un rebond stratégique dans l’ère post-guerre froide, Entreprises et histoire, n°73, p. 58-74

Depeyre C., Dumez H. (2009), A management perspective on market dynamics: Stabilizing and destabilizing strategies in the US defense industry, European Management Journal, vol. 27, n°2, p. 90-99

Depeyre C., Dumez H. (2008), Stratégies de déstabilisation et de stabilisation des marchés : une approche séquentielle dans le cas de l'industrie de défense américaine, Finance contrôle stratégie, vol. 11, n°2, p. 147-171

Depeyre C., Dumez H. (2008), What is a market? A Wittgensteinian exercise, European Management Review, vol. 5, n°4, p. 225-231

Depeyre C. (2008), Orchestrer les actifs pour rester concurrentiel. La trajectoire stratégique de Raytheon, Annales des Mines - Gérer et comprendre, n°91, p. 55-66

Depeyre C., Mirc N. (2007), Dynamic Capabilites : problèmes de définition et d’opérationalisation du concept, Le Libellio d'Aegis, vol. 3, n°5, p. 2-12

Depeyre C., Dumez H. (2007), Le rôle du client dans les stratégies de coopétition, Revue française de gestion, vol. 33, n°176, p. 99-110

Depeyre C. (2006), Pourquoi certaines entreprises sont-elles durablement plus performantes que d'autres ?, Sociétal, n°52, p. 32-36

Depeyre C. (2005), Retour sur la théorie des ressources, Le Libellio d'Aegis, n°1, p. 9-14

Chapitres d'ouvrage

Depeyre C. (2024), Regards croisés sur le "marché de la mode", in Mathieu Buard, Céline Mallet, Aurélie Mossé, La mode comme indiscipline Éditions B42, p. 141-149

Depeyre C., Richter-Widhoff D., Perret V. (2023), Comment former pour transformer la mode, in , L’état du management 2023 Repères‎, p. 20-32

Nicolas De Lamballerie E., Delacroix E., Depeyre C. (2022), Etude de cas : Vinted - Impact du marché de la seconde main en ligne, in , Marketing pour une société responsable Wiki AFM, p. Chapitre 8- Partie 1

Depeyre C., Richter-Widhoff D. (2019), Le gaspillage des vêtements. Retour aux sources, in Guillard, Valérie, Du gaspillage à la sobriété. Avoir moins et vivre mieux ?, Bruxelles: De Boeck Supérieur, p. 29-46

Depeyre C., Vergne J-P. (2019), L'analyse qualitative comparative ou la méthode QCA, in Lionel Garreau ; Pierre Romelaer, Méthodes de recherche qualitatives innovantes, Paris: Economica, p. 260-280

Depeyre C., Seraidarian F. (2015), Un luxe que la France ne peut plus se permettre ?, in Perret, Véronique et Nogatchewsky, Gwenaelle, L'état des entreprises 2015, Paris‎: La Découverte, p. 25-34

Depeyre C., Vergne J-P. (2015), Les capacités de l'organisation sous l'angle de l'observation des capacités dynamiques, in Laurent Renard et Richard Soparnot, Les capacités de l'organisation en débat, Paris: L'Harmattan, p. 125-146

Dumez H., Depeyre C. (2014), Dimension économique, in Tannery, Franck, Encyclopédie de la stratégie, Paris‎: Vuibert, p. XII-1185

Depeyre C., Jacquet D. (2011), Valorisation financière des stratégies : le problème ducredibility gap, in Pezet, Anne et Nogatchewsky, Gwenaelle, L'état des entreprises 2012, Paris: La Découverte, p. 51-62

Depeyre C., Dumez H. (2010), Typologie de la coopétition, in Yami, Saïd, Stratégies de coopétition, Bruxelles: De Boeck, p. 71-79

Depeyre C., Dumez H. (2010), Qu'est-ce qu'un marché ? Un exercice wittgensteinien, in Hatchuel, Armand, L'activité marchande sans le marché ? Colloque de Cerisy, Paris: MINES ParisTech, p. 385

Depeyre C., Dumez H. (2010), The role of architectural players in coopetition: the case of the US defense industry, in Yami, Saïd, Coopetition : Winning strategies for the 21st century, Cheltenham, UK - Northampton, MA: Edward Elgar, p. 264

Depeyre C., Dumez H. (2009), La révolution des systèmes de systèmes, in Benghozi P.J. & Huet J.M., Le meilleur de la stratégie et du management, Paris: Pearson, p. 253-255

Communications avec actes

Depeyre C., Vergne J-P. (2013), Unpacking dynamic capability deployment: A longitudinal case study of 5 US defense firms facing 9/11, in Toombs, Leslie, Academy of Management. Annual Meeting Proceedings 2013, Orlando, FL, Academy of Management, 325-330 p.

Communications sans actes

Depeyre C., Dalmasso C., Cabanes B. (2024), La filière qui n’existait pas. La revalorisation des matières délaissées par la mode, XXXIIIème conférence de l'Association Internationale de Management Stratégique (AIMS), Montréal, Canada

Depeyre C., Richter-Widhoff D., Perret V. (2021), Rethinking fashion education. How to support students who want to become an actor for change, Responsible fashion series, Antwerp

Depeyre C. (2021), La valorisation des matières sur le marché de la mode, La mode comme indiscipline : territoires d'expressions et de recherches, Cerisy, France

Dalmasso C., Depeyre C., Leclair M., Garcias F. (2019), Articuler création et conservation de savoirs dans l’industrie de la mode, Journée d'étude "Innovation, créativité et compétences" 2019, Aix en Provence, France

Johnson G., Parigot J., Depeyre C. (2018), Beyond the product. Dynamics of racial contestation within the legalized U.S. cannabis industry, EGOS colloquim, Tallinn, Estonie

Depeyre C., Rigaud E., Seraidarian F. (2017), It’s Tough at the Top. Ethical Competences of New Luxury Fashion Actors, Global Fashion Management Conference, Vienne

Blanc A., Dalmasso C., Depeyre C., Garcias F., Peton H. (2016), Contributions des méthodes lexicographiques à l’analyse de la construction sociale de l’innovation. Le cas des discours de la presse sur l’EPR, Atelier méthodologie de l'AIMS : la quantification des données qualitatives, Boulogne-Billancourt, France

Depeyre C., Rigaud E., Seraidarian F. (2016), It’s tough at the top! Sustainable practices of new luxury actors, 5th International workshop on Luxury Retail, Operations and Supply Chain management, Milan, Italie

Garcias F., Dalmasso C., Depeyre C. (2015), « Can’t remember what I forgot » : connaissance des capacités en situation d’oubli organisationnel, XXIVème conférence annuelle de l’Association Internationale de Management Stratégique - AIMS 2015, Paris, France

Blanchet V., Depeyre C. (2014), Exploring Market Uncertainty: Some Methodological Challenges, SASE 26th Annual Conference - The Institutional Foundations of Capitalism, Chicago, États-Unis

Depeyre C., Vergne J-P. (2012), Explorer le déploiement de capacités dynamiques : le cas de cinq firmes de défense américaines face aux événements du 11 septembre, XXIe conférence de l’AIMS, Lille, France

Depeyre C., Vergne J-P. (2012), Dynamic Capability Deployment among U.S. Defense Systems Integrators as a Response to Environmental Change, 32nd Strategic Management Society Annual Conference, Prague, Tchèque, rÉpublique

Depeyre C. (2012), Sequences of competitive discourses and actions and market process in highly ambiguous environments, 28th EGOS Colloquium : Design?, Helsinki, Finlande

Depeyre C., Vergne J-P. (2012), Unpacking dynamic capability deployment: U.S. defense systems integrators' response to 9/11, Academy Of Management 2012 annual meeting : The informal economy, Boston, États-Unis

Depeyre C. (2011), Processes and industry turning points. Critical phases at the actors' and market's levels, 27th EGOS Colloquium, Gothenburg, Suède

Présentation(s) dans un séminaire de recherche

Depeyre C. (2022), Les enjeux de filières de l’innovation matière dans la mode, in Séminaire Cercle de l’Innovation. Les Rencontres de Cargèse, Cargèse

Rapports

Depeyre C., Maniak R. (2011), Etat des pratiques sur les plateaux d'innovation ouverte

Autres publications

Depeyre, C., (2015), Salvatore Ferragamo, Le Libellio, vol. 11, n°4, pp. 11-18

Depeyre, C.,  Comment l’industrie américaine de l’armement a-t-elle géré l’après 11 septembre ?, Dauphine Recherches, Spécial Gestion, Juillet 2016

Back to the list