frederique.dejean@dauphine.psl.eu
Phone
: 0144054164
Office
: A400ter
Frederique Dejean is Professor in Management at Paris Dauphine University (DRM – MOST). She is Past-president of RIODD (Academic network on organization and sustainable development) and she is co-editor of ROR (Responsible Organizations Review). Her research deals with social and environmental corporate disclosure (why and how companies disclose non financial information), with accounting bodies and regulatory agencies (how they explore CSR problematics), with social construction of French SRI market.
Colasse B., Déjean F. (2022), Quelle représentation comptable de l’entreprise pour un développement durable ? Un enjeu stratégique pour l’Union Européenne, L'Economie politique, vol. 93, p. 20-33
Le Bot C., Perrigot R., Déjean F., Oxibar B. (2022), Corporate Social Responsibility in franchise chains: Specificities, insights from French franchise chains’ CSD, and avenues for future research, Journal of Retailing and Consumer Services, vol. 66, p. 102945
Déjean F. (2021), Comptabilité et environnement : compter autrement, Annales des Mines - Responsabilité et environnement , n°102, p. 69-72
Vuattoux J-C., Déjean F. (2020), Caractériser un champ institutionnel en phase de structuration : monographie d'une approche de la prévention des risques psychosociaux, Management International, vol. 24, n°6, p. 78-87
Zweibaum C., Le Theule M-A., Déjean F. (2018), Lorsque la comptabilité reflète une réalité masquée : le cas des provisions pour démantèlement, Revue Lamy droit des affaires, vol. 5, n°Supplément 143, p. 44-48
Déjean F., Oxibar B., Perrigot R. (2015), Corporate social disclosure in the franchising sector: insights from french franchisors' websites, Journal of Small Business Management, vol. 53, n°2, p. 321–339
Déjean F., Gond J-P., Giamporcaro S., Penalva E., Leca B. (2013), Mistaking an Emerging Market for a Social Movement? A Comment on Arjaliès’ Social-Movement Perspective on Socially Responsible Investment in France, Journal of Business Ethics, vol. 112, n°2, p. 205-212
Déjean F., Oxibar B. (2010), Légitimation et communication sociétale : le cas Péchiney, Management International, vol. 14, n°2, p. 69-82
Déjean F., Martinez I. (2009), Environmental Disclosure and the Cost of Equity: The French Case, Accounting in Europe, vol. 6, n°1, p. 57-80
Déjean F., Martinez I. (2009), Communication environnementale des entreprises du SBF120 : déterminants et conséquences sur le coût du capital actions, Comptabilité contrôle audit, vol. 15, n°1, p. 55-77
Déjean F., El Akremi A., Igalens J. (2008), L’influence des systèmes économiques sur la notation sociétale, Revue française de gestion, vol. 183, n°3, p. 135-155
Déjean F. (2006), L’émergence de l’investissement socialement responsable en France : le rôle des sociétés de gestion, Revue de l'organisation responsable, vol. 1, n°1, p. 18-29
Déjean F., Gond J-P., Leca B. (2004), Measuring the unmeasured : an institutional entrepreneur strategy in an emerging industry, Human Relations, vol. 57, n°6, p. 741-764
Déjean F., Gond J-P. (2004), La responsabilité sociétale des entreprises : enjeux stratégiques et méthodologies de recherche, Finance contrôle stratégie, vol. 7, n°1, p. 5-31
Déjean F., Collain B., Le Theule M-A. (2021), Comptabilité générale : l'essentiel du cours, exercices corrigés, Paris: Dunod, 288 p.
Déjean F. (2005), L'investissement socialement responsable : étude du cas français, Paris: Vuibert, 262 p.
Déjean F. (2021), Responsabilité sociale de l’entreprise et performance intégrée : la course aux indicateurs, in Damart, Sébastien ; Oxibar, Bruno, L'état du Management 2021, Paris: La Découverte, p. 37-48
Leca B., Déjean F., Huault I., Gond J-P. (2019), The role of artifacts in institutionalization process : insights from the development of Socially Responsible Investment in France, in De Vaujany, Xavier ; Adrot, Anouck ; Boxenbaum, Eva ; Leca, Bernard, Materiality in Institutions: Spaces, Embodiment and Technolog in Management and Organization Springer, p. 73-107
Déjean F., Oxibar B. (2012), L'investissement socialement responsable : mesurer pour légitimer, in Richard, Chrystelle, Comptabilité, société, politique : mélanges en l'honneur du professeur Bernard Colasse, Paris: Economica, p. 372
Déjean F., Le Theule M-A., Oxibar B. (2011), Drivers of socially responsible investment in the French financial market, in Sun, William, Finance and Sustainability: Towards a New Paradigm ? A Post-Crisis Agenda (Critical Studies on Corporate Responsibility, Governance and Sustainability, Volume 2) Emerald Publishing , p. 145-167
Le Bot C., Pérrigot R., Déjean F., Oxibar B. (2021), Corporate Social Responsibility in franchise chains: Specificities, insights from French franchise chains’ CSD and avenues for future research, 34th Annual Conference of the International Society of Franchising (ISoF), Online
Déjean F., Oxibar B. (2007), Corporate social disclosure and legitimation strategy : a longitudinal study of Pechiney, 30ème Congrès de l'European Accounting Association, Lisbonne, Portugal
Déjean F., Oxibar B. (2006), Diffusion d’information sociétale et stratégie de légitimation : une étude longitudinale appliquée au cas Péchiney, Congrès de l’Association Canadienne des Professeurs de Comptabilité (ACPC – CAAA), Niagara Falls, Canada
Déjean F. (2002), L’investissement socialement responsable : une revue de la littérature, 23ème congrès de l’Association Française de Comptabilité, Toulouse, France